Kindvriendelijke huttentocht in de Spaanse Pyreneeën
De landschappen zijn echt prachtig tijdens onze huttentocht in de Pyreneeën.

Spanje 24 februari 2023

Een huttentocht in de Spaanse Pyreneeën, dat is zeker een aanrader voor gezinnen. Hier wandel je in een prachtige omgeving en is het in het voor- en naseizoen ook nog heerlijk qua temperatuur. In onze rubriek ‘mijn gezinsvakantie in de bergen’ vertelt Marlies er alles over.

Vind je het leuk om ook een keer je tips voor een gezinsvakantie in de bergen te delen? We horen het graag, stuur gerust een mail of neem contact met ons op via onze socials.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Peter (41) en Marlies (42). We hebben 2 kinderen, onze zoon T. van 10 jaar oud en onze zoon M. van 8 jaar oud.

Hoe hebben jullie deze huttentocht in de Pyreneeën samengesteld?

”De huttentocht in de Pyreneeën hebben we zelf samengesteld. Op internet zijn we gaan zoeken naar voorbeelden van huttentochten met kinderen. Het jaar ervoor hadden we met de kinderen ook een huttentocht gelopen en dit keer wilden we net iets verder lopen per dag.

Vervolgens is mijn man Peter op zoek gegaan naar het gebied en heeft hij gedetailleerde kaarten besteld. Uiteindelijk hebben we zo een tocht samengesteld en zelf de hutten geboekt.

Helaas moesten we de plannen wijzigen van de Franse Pyreneeën naar de Spaanse Pyreneeën. We waren aan het wachten op het kunnen reserveren van één hut die werd verbouwd. Het wachten duurde steeds langer. Uiteindelijk hebben we toen besloten om een huttentocht in de Spaanse Pyreneeën te gaan doen in plaats van de Franse Pyreneeën.”

Een kindvriendelijke huttentocht in de Spaanse Pyreneeën

Marlies en haar gezin kozen uiteindelijk voor een huttentocht in de Spaanse Pyreneeën. Hieronder eerst wat algemene informatie over de Spaanse Pyreneeën en daarna lees je uiteraard alle informatie over de huttentocht die Marlies met haar gezin heeft gedaan.

De Spaanse Pyreneeën; een gebergte op de grens van Spanje en Frankrijk

De Spaanse Pyreneeën liggen op de grens van Spanje en Frankrijk en strekken zich uit over meer dan 400 kilometer tussen Navarra, Aragon en Catalonië. Je vindt er bergen van meer dan 3000 meter hoog en in de uitlopers liggen tal van typische Spaanse dorpjes. Vanuit Nederland zijn de Pyreneeën wel een stukje rijden, zo’n 1400 kilometer.

Een snellere, maar wel minder duurzame optie, is met het vliegtuig. Zo kan je bijvoorbeeld naar Barcelona vliegen en vanuit daar een auto huren. Vanaf het vliegveld van Girona is het zo’n 3 uur rijden naar het startpunt van deze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën.

Beschrijving van de 3-daagse huttentocht in de Spaanse Pyreneeën met kinderen

Marlies en haar gezin kozen voor een 3-daagse huttentocht in de Spaanse Pyreneeën die ze zelf samen stelden. Hieronder meer informatie over deze huttentocht. Onderaan dit blog vind je ook belangrijke praktische informatie over deze tocht, zoals startpunt en informatie over de hutten.

Beginpunt van de huttentocht: Val Fosca

”Voorafgaand aan de huttentocht hebben we overnacht bij Camping Lo Closo, ten westen van Andorra. Een heerlijke, gemoedelijke camping gerund door Nederlandse eigenaren. Vanaf de camping hebben we een bus genomen naar de plaats Val Fosca, dit is het startpunt van de huttentocht. De busrit ging vooral via haarspeldbochten over smalle straatjes. Hier in Val Fosca zijn we onze huttentocht gestart.”

Hoge bergen en prachtige meren

Vlakbij Val Fosca ligt het natuurpark Parc Nacional d’Agüestortes i Estany de Sant Maurici. Dit park kenmerkt zich door de hoge bergen waarvan sommige meer dan 3000 meter zijn. Daarnaast vind je hier ook talloze bergmeren, waarvan de meeste tussen de 2100 en 2400 meter hoog liggen. Ook de onderstaande huttentocht loopt deels door dit park en langs verschillende, prachtige meren.

Dag 1 Huttentocht Spaanse Pyreneeën: Camping Lo Closo- Val Fosca – Rifugio Columina (2420m)

”Het eerste deel van de eerste dag reizen we naar het startpunt van de huttentocht, de plaats Val Fosca. Vanaf de camping Lo Closo zijn we naar de grote weg gelopen en nemen we de bus naar Berrós Jussà. Daar stappen we over naar een tweede bus die naar Val Fosca gaat.

We zijn bijna de enige in de bus en deze gaat via haarspeldbochten over smalle straatjes. Na ongeveer een half uurtje komen we aan in Val Fosca, het beginpunt van onze huttentocht. Hier kan je ook een cabinelift ‘Teleferic de Sallente-estany Gento’ naar de top nemen, maar wij starten onze tocht uiteraard lopend.”

Pittige klimmen omhoog

”Het eerste deel van de wandeltocht is behoorlijk klimmen. Vanaf het Sallente-stuwmeer in het dal klimt het pad in haarspeldbochten snel naar boven. Onderweg hebben we prachtige uitzichten en zien we in de verte nog auto’s rijden. Ook komen we op dit pad nog geregeld dagjesmensen tegen. Eenmaal boven gaat de tocht verder en lopen we over een oude spoorlijn. Dit pad loopt relatief vlak en we wandelen ook nog door een tunnel die dwars door de bergen gaat, een waar avontuur voor onze kids.”

Klimmen en klauteren naar een prachtig gelegen berghut

”Vervolgens komen we bij het bergstation van de cabinebaan. Vanaf hier lopen we over een pad wat veel meer klimmen en klauteren is. Uiteindelijk bereiken we na zo’n 3 ½ -4 uur wandelen en zo’n 690 hoogtemeters onze eerste berghut, rifugio Columina op 2420 meter. De hut is prachtig gelegen aan de rand van een mooi bergmeer met fantastische uitzichten.

De route op de eerste wandeldag is heel erg goed te doen, het begin is even pittig klimmen, maar daarna gaat een groot gedeelte over een oude spoorlijn wat relatief vlak loopt.”

Tip: Wil je meteen een impressie van deze mooie hut, bekijk dan het filmpje hieronder.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

1e overnachting bij Rifugio Columina (2420m)

”De eerste overnachting in de berghut is prima. Rifugio Columina is een mooie berghut, we worden heel vriendelijk ontvangen. Om 19.00 is het diner en dat smaakt erg goed, voor vegetariërs is een apart menu. We slapen op een lager met nog een aantal andere mensen. Het gedeelde sanitair is heel netjes en schoon. Er zijn warme douches en is er is WIFI in deze hut, wat allemaal is inbegrepen in de kamerprijs.”

De Rifugio Columina (2420m) is de eerste berghut waar we overnachten tijdens onze huttentocht in de Pyreneeën.
Een prachtige zonsopkomst als we onze 2e wandeldag starten.

Dag 2 Huttentocht Spaanse Pyreneeën: Rifugio Columina – Rifugio Joseph Blanc (2350m)

”Na een prima nacht en een heerlijk ontbijt in rifugio Columina starten we de tweede dag van onze huttentocht. We genieten van de prachtige zonsopkomst en hebben uitzicht over alle toppen van de Pyreneeën waar we gisteren hebben gewandeld. Wauw, deze momenten in de bergen zijn echt met niks anders te vergelijken, zo mooi!”

Starten met een pittige klim omhoog

”De wandeling start rond het meer met uitzicht op de rifugio waar we geslapen hebben. Vervolgens is het een pittige klim naar de pas dór met op het einde een trap. Vervolgens klimmen we verder omhoog naar de Coll de Saburó. Dit is tevens de ingang van het Parc Nacional d’Agüestortes i Estany de Sant Maurici. Een prachtig natuurpark en tevens het enige nationale natuurpark van Catalonië.

Onze jongste zoon M. is zo enthousiast en rent bijna naar boven, ondanks dat het een zeer pittige klim is. We kunnen de kinderen amper bijhouden. Boven aangekomen hebben we een geweldig uitzicht over de vallei en het natuurpark met verschillende meren.”

We klimmen en klauteren verder over stenen en rotsen.
Het uitzicht bovenop de berg is prachtig!

Lunchen bovenop de berg

”Hier bovenop de berg nemen we een lange pauze. In de berghut hebben we lunchpakketten gekocht met ook een pastasalade. We genieten enorm, van de lunch én het uitzicht. Ook onze zoon M. smult van een tonijnpastasalade hier bovenop de berg.

De rest van de ochtend dalen we alleen maar af. Het blijft wel klauteren en klimmen want het is behoorlijk rotsachtig. Op elk pad klauteren we van steen naar steen, de kids vinden het geweldig. De route loopt verder langs beekjes en meren. Hoogtepunt is als we weer even stoppen en we met de voeten in het water gaan en lekker met het koude water kliederen.”

De kinderen vervelen zich geen moment tijdens onze huttentocht in de Pyreneeën.

De tweede berghut in zicht

”Nog een uurtje lopen te gaan. Het laatste stuk is weer klimmen maar in de verte zien we gelukkig de tweede berghut al liggen. Een fijne beloning voor als het klimwerk. De tweede berghut is rifigio Joseph Blanc op 2350 meter. In de verte lijkt het alsof de hut in het midden van een meer ligt, te bereiken via een smalle dam. Maar als we dichterbij komen is deze stiekem toch wel breder dan gedacht.

De berghut ligt prachtig, wederom aan een meer. De jongens spelen de hele middag nog bij het meer en maken een klein ‘eilandje’ steeds groter. Lekker smeren met water en klei. De rifugio serveert ons die avond een heerlijk 3 gangen diner met grote groepen aan tafels. Het is heel leuk om contact te maken met andere mensen.

Opvallend is dat er eigenlijk bijna geen kinderen zijn, alleen een paar Spaanse. De andere gasten zijn vol lof over onze kinderen tijdens het wandelen, erg leuk.”

De volgende berghut lijkt bijna in het meer te liggen.

2e overnachting bij Rifugio Joseph Blanc (2350m)

”In rifugio Joseph Blanc overnachten we in een slaapzaal met 8 bedden, het zijn allemaal stapelbedden. De bedden zijn redelijk en we slapen niet geweldig, maar dat is te overzien. De spectaculaire uitzichten vanaf het panoramaterras maakt gelukkig veel goed, het lijkt wel een ansichtkaart zo mooi. Ook is het gedeeld sanitair heel netjes en schoon en heerst er een hele gastvrije sfeer.”

Ook vanuit onze 2e berghut is het uitzicht weer prachtig.

Dag 3 Huttentocht Spaanse Pyreneeën: Rifugio Joseph Blanc – Espot

”Na een prima nacht en ontbijt starten we vanaf de Rifugio Joseph Blanc met een geleidelijke beklimming naar de col Monestra op 2710 meter. We wandelen gelijk op met twee Spaanse meiden en een Spaans stel waar we de avond ervoor mee gekletst hebben. Ondanks de taal loopt onze zoon T. met hen te grappen en is het voor hem een leuke afleiding tijdens deze klim.”

Fantastisch uitzicht op de col Monestra

”Om 11.20 uur staan we bovenop de col Monestra! Ondanks het midden augustus is, trekken hier ook de Spanjaarden allemaal hun jas aan. Hier bovenop de top is het fris en waait het behoorlijk. Het uitzicht is fantastisch en de pittige klim is het dan ook meer dan waard.

Vervolgens hebben we een pad met een hele steile en gladde afdaling. Rustig aan roetsen we in haarspeldbochten naar beneden, het is best spannend. De jongens vinden het eerst heel eng maar al snel hebben ze de kunst te pakken. Uiteindelijk is het een lange afdaling terug naar het dal waar we uitkomen bij een beekje die we de hele tijd volgen.”

De landschappen zijn echt prachtig tijdens onze huttentocht in de Pyreneeën.
De landschappen zijn echt prachtig tijdens onze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën.
Voorzichtig dalen we af naar beneden.
Aan het einde van onze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën hebben we een lange afdeling helemaal weer terug naar het dal.

”Naarmate we lager komen, neemt de begroeiing steeds meer toe en we komen we ook weer onder de boomgrens uit. Hier zien we ook weer meer dagjesmensen. Het laatste stuk van onze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën is heel afwisselend. We klauteren over rotsblokken en dan lopen we weer over steigerplanken die zijn aangelegd door een drassig weiland.

Wandelend door het bos komen we uiteindelijk nog langs een rifugio waar je niet kan overnachten maar waar we wel een colaatje kunnen drinken met chips erbij. Ook hier treffen we weer de andere mensen die we eerder op onze route tegenkwamen. Opnieuw zijn ze vol lof over de wandelprestaties van onze jongens.”

Met de jeeptaxi terug naar Espot

”Vanaf deze berghut is het nog 30 minuten lopen naar de toeristische plek Passarel-la del pont de la Gorga. Hier nemen we een jeeptaxi naar Espot, waar mijn man de auto heeft geparkeerd (gratis) voordat we gingen wandelen. Moe maar voldaan komen we terug bij de auto en rijden we weer terug naar de camping. Wat een prachtige tocht was dit!”

Naarmate we verder afdalen wordt alles weer een stuk groener.
Met de jeep gaan we weer terug naar de parkeerplaats waar onze auto staat.

Onze conclusie van onze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën met kinderen

”Onze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën was een prachtige tocht, wij zijn verliefd geworden op de Pyreneeën! Het is op sommige stukken pittig wandelen en klimmen maar wel goed te doen. Wij kunnen het zeker aanraden. Enige wandelervaring is wel handig, maar in de loop van de dagen groei je in het wandelen. Wij merken dat de jongens het echt als avontuur zien en er veel zelfvertrouwen door krijgen. Ze hebben het er vaak over en zijn trots op de prestatie en zien het als hoogtepunt.”

Huttentocht in de Spaanse Pyreneeën met kinderen: handig om te weten:

Enthousiast geworden over deze huttentocht in de Spaanse Pyreneeën met kinderen? Hieronder praktische informatie als je deze huttentocht ook wilt gaan doen.

Moeilijkheidsgraad

”Wij liepen deze huttentocht met onze kinderen van 8 en 10 jaar oud. Dit ging prima, hoewel sommige stukken bij het afdalen best steil en/of glad waren. Het pad is heel afwisselend, maar het grootste deel loopt over stenen rotsen en soms is het ook even flink klimmen. Voor kinderen vanaf een jaar of 8 is dit prima, maar heel veel jonger is niet zo handig.

Een goede voorbereiding is wel essentieel en ook goede, gedetailleerde kaarten. Voor onze jongens zorgen we voor op zijn tijd een snoepje onderweg. Ook hebben we een klein boxje mee op de rugtas, als ze er doorheen zitten gaat de muziek aan en luisteren we tot in den treure Jochem Myer.”

Bewegwijzering

”De route is op zich goed bewegwijzerd met bordjes, maar wij gebruiken ook altijd een gedetailleerde kaart waar ook de hoogtemeters op staan. De wandelkaart die wij gebruikten was van Carros de Foc met een schaal van 1:25000 met daarop duidelijke informatie over afstand en hoogtemeters. We kochten deze kaart makkelijk online via de Zwerver in Groningen.”

Start- en eindpunt van de huttentocht

”Het startpunt van de huttentocht is het dorp Val Fosca, daar liepen we vanuit het dal naar het bergstation van de kabelbaan. Meteen wel een pittige klim naar 2150 meter. Zijn je kids nog niet zulke goede lopers, dan zou je dit eerst deel klimmen ook kunnen overslaan door de kabelbaan omhoog te nemen.

Het eindpunt van onze huttentocht was Passarel-la del pont de la Gorga. Hier hebben we een jeeptaxi genomen naar Espot, daar had vooraf mijn man (gratis) de auto geparkeerd. De hele dag door rijden er jeep taxi’s voor dagjesmensen, soms moet je wel even wachten. Het ritje naar Espot is ongeveer een half uurtje, we betaalden met zijn vieren zo’n 30 euro (prijspeil 2022). Je moet de jeeptaxi contact betalen, maar bij de parkeerplaats in Espot is een pinautomaat.”

De berghutten

”Tijdens deze huttentocht hebben we overnacht in de volgende berghutten:

Beide hutten waren prachtig gelegen. Houd er rekening mee dat je op een lager slaapt en deze kamer dus deelt met andere mensen. Het sanitair is gedeeld maar was in beide hutten heel netjes en schoon. Ook het eten was is beide hutten erg lekker. Op de website van de hutten vind je prijzen, wij betaalden ongeveer zo’n 60 euro per persoon o.b.v. half pension.”

Waar overnachten voor- of na de huttentocht?

”Wij verbleven op camping LoCloso, dit was geweldig. Het wordt gerund door een Nederlands gezin en ze zijn heel behulpzaam en denken graag met je mee wat betreft de huttentocht. Ze hebben ook een klein trekkershutje waar we de nacht ervoor en erna hebben geslapen. Ook koken ze voor de gasten een heerlijk diner waar je kunt aanschuiven, dat vonden we ideaal.”

Wat moet je meenemen?

Wil je ook een huttentocht met kinderen maken? Dan is het handig om onze volgende blogs te lezen:

Ligging van Val Fosca in de Spaanse Pyreneeën

Val Fosca is vanaf Utrecht zo’n 1400 kilometer

Meer lezen?

Inmiddels hebben we meer tips voor een huttentocht, kijk hieronder voor meer inspiratie.

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: