Huttentocht in Slovenië met kinderen: een 3-daagse tocht in Gorensjka
Na het eerste stuk door het bos komen we in het rotsgebergten, wat is het hier mooi!

Slovenië 17 februari 2023

Een huttentocht in Slovenië met kinderen, dat is volgens blogger Marianne absoluut de moeite waard. In 2022 maakte Marianne samen met haar man en kinderen van 6 en 8 jaar een prachtige huttentocht in omgeving van Gorensjka, in het noordwesten van Slovenië. Een afwisselende tocht, met hele moderne luxe berghutten.

In dit blog lees je een uitgebreid verslag, informatie over de hutten én praktische tips.

Op zoek naar een kindvriendelijke huttentocht in Slovenië

In de zomer van 2022 zijn wij met ons gezin, twee jongens van 6 en 8 jaar, voor het eerst naar Slovenië op vakantie geweest. Na een aantal jaar huttentochten gedaan te hebben in Frankrijk leek ons dit een nieuw mooi avontuur. Via het magazine Hoogtelijn van NKBV zijn wij op het idee van deze route en de berghutten gekomen. Twee weken voorafgaand aan deze tocht hebben we hutten geboekt via de mail.

Een 3-daagse huttentocht in Gorenskja in Slovenië

De huttentocht in Slovenië die wij hebben gedaan, is gelegen in de regio Gorenskja. Deze regio ligt in het noordwesten van Slovenië, tussen de hoofdstad Ljubljana en de grens met Oostenrijk. Je vindt hier authentieke Sloveense dorpen en steden, maar ook mooie bergmeren en prachtige bergen. Ook het bekende meer van Bled en de Vintgarkloof zijn gelegen in deze regio.

Wat een uitzichten hier in Slovenië!

Vertrekpunt van de huttentocht

’S ochtends om 9.00 uur rijden we naar de bushalte bij de VVV in Begunje. Hier pakken we de bus naar Brezje pri Trzicu, het startpunt van onze huttentocht. Eerder in de week zijn we al een keer hier langs gereden om te kijken of we de auto veilig en gratis neer konden zetten voor drie dagen, wat inderdaad het geval was.

Met de bus op de heen of terugweg?

We hebben de keus gemaakt om vanaf het eindpunt van de tocht met de bus naar het beginpunt te gaan, zodat we na drie dagen lopen straks gelijk bij de auto zijn. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de auto op het startpunt van de tocht neer te zetten, maar dan moet je na de huttentocht nog met de bus terug naar de auto.

Tip: bekijk vooraf goed naar de bustijden, in de zomer van 2022 reed de bus maar één keer in de 1,5 uur.

Wanneer je even moet wachten op de bus, zit er bij de parkeerplaats een leuk restaurantje met speeltuin voor de kinderen. Na een busrit van 20 minuten komen we aan in Brezje pri Trzicu en starten wij om 12.00 uur met onze huttentocht. Rugtassen op en bergschoenen aan, daar gaan we!

Dag 1 van de huttentocht in Slovenië

Dag 1: 5km 920hm D+ 130hm D-

Het startpunt van onze huttentocht in Slovenië ligt op 670 meter. Vandaag gaan we 920 meter stijgen en 130 meter dalen. We verwachten 5 uur te lopen tot de eerste berghut waar we zullen overnachten.
De route is een fijn begaanbaar pad met een groot gedeelte over wandelroutes die aangegeven zijn via bordjes. Het eerste deel wandelen we door het bos, maar al snel komen we op het minder begroeide gedeelte. Het is best wel even pittig klimmen, maar al snel worden onze inspanningen beloond met een prachtig uitzicht over de bergen van Slovenië.

Mini auto’s en huisjes

Er staan verschillende bankjes waar je even pauze kunt houden en waar je kan genieten van dit mooie land. Ik verbaas mij toch elke keer weer hoe snel je op grote hoogte zit en de auto’s en huizen waar we vanmorgen nog waren, alleen nog maar kleine stipjes zijn.

Na vier uur lopen kunnen we aan het eind van de route nog kiezen om naar een bergtop te lopen van 1635 meter. De jongens hebben nog genoeg energie dus we lopen nog naar deze bergtop, heen en terug is dit iets minder dan een uur wandelen inclusief een korte pauze op de top. Het is een breed, goed te belopen pad met wat rotsen op de grond.

Op de top aangekomen hebben we een mooi uitzicht over de omgeving. We nemen dezelfde weg weer terug en wandelen het laatste stukje naar de berghut waar we zullen overnachten.

De huttentocht in Slovenië start met een klim door de bossen.
Even een pauze voordat we weer verder klimmen.

Aankomst bij de berghut voor de 1e overnachting

Na een lange dag wandelen is het altijd een verrassing waar je de nacht door gaat brengen.
Hoe zouden de Sloveense berghutten eruit zien, wat krijgen we te eten? Met welke mensen slapen we op een kamer? Om 17.00 uur komen we aan bij Planinska koča na Dobrči, een kleine berghut met 22 bedden.

Wat een feest is het om zo enorm gastvrij ontvangen te worden. De kinderen krijgen grote complimenten voor de lange tocht en een groot glas drinken. Wij sluiten aan bij een Nederlands gezin met kinderen van dezelfde leeftijd die ook voor een groot gedeelte dezelfde route gaan lopen. Zij hebben een georganiseerde huttentocht geboekt. Met duidelijke foto’s en bijpassende beschrijving wordt hun huttentocht aangegeven. Wij vinden het toch leuker om alles via kaart en kompas te doen. Een mooi alternatief voor mensen die het kaartlezen minder in de vingers hebben.

Pannenkoeken eten in Slovenië

Omdat wij de enige twee gezinnen zijn die deze nacht in de hut slapen, krijgen we beide een eigen gezinskamer met twee stapelbedden. Waar we gewend zijn dat we het eten krijgen wat op dat moment de kok maakt, mogen we deze keer in de keuken komen kijken en de ingrediënten aanwijzen wat we willen eten. De kinderen kiezen voor pannenkoeken en wij voor een goulashsoep. Een fijne luxe om zo lekker te mogen eten.

Het spelletje Uno zit standaard in onze uitrustig wanneer we de bergen in gaan. We spelen in de avond nog paar potjes en gaan daarna op tijd naar bed. Morgen staat een tweede lange wandeldag op de planning.

Onze eerste berghut waar we overnachten. Foto: Planinska koča na Dobrči

Dag 2 van de huttentocht in Slovenië

Dag 2: 12,3km 780hm D+ 710hm D-

Na een uitgebreid ontbijt lopen we om 8.00 uur de berghut uit, klaar voor de tweede dag.
De berghut staat op een groot grasveld, na het oversteken lopen we al snel weer in het bos. Deze bossen lijken niet op de bossen in Nederland. Met name door de steile bosheuvels maakt het een totaal ander landschap dan de bossen in Nederland.

Het eerste gedeelte lopen we op een wat smaller pad. Het is een veilig pad, maar hier kiezen we er wel voor om de kinderen dicht bij ons te laten lopen. Zo lang je op het pad loopt is er niks aan de hand, maar de heuvels zijn steil en we willen niet dat ze van dit pad af gaan. Het laatste deel van dit stuk door het bos, is het vooral omhoog lopen tussen de bomen en grote wortels. Hier is het niet meer steil en hier kunnen de jongens lekker klimmen en klauteren.

De bossen in Slovenië zijn echt heel anders dan in Nederland.

Bergboerderij Plania Preval op 1311 meter

Na vier uur wandelen door het bos komen we uit bij bergboerderij Plania Preval op 1311 meter.
Deze boerderij staat op een bergweide met een prachtig uitzicht op de top van Veliki Vrh berg.
Eerlijk gezegd heb ik na 1,5 dag wel genoeg bos gezien en ik verheug mij op het berglandschap wat vanaf nu gaat komen.

Helaas is de boerderij gesloten. Jammer, want we hadden ons erg verheugd op de Sloveense struklji. Dat is een topfenstrudel met gesmolten chocola, die ons sterk werd aangeraden door de huttenwaard van vanmorgen. Goede reden om hier nog eens terug te gaan. Na een wat langere pauze, waar ons eigen brood uiteraard ook heel lekker smaakte, vervolgen we het tweede deel van de route van deze dag. Vanaf de bergboerderij lopen we de route via Ljubelj naar Planiski waar onze tweede berghut staat.

Even uitrusten bij bergboerderij Plania Preval op 1311 meter.

Via Ljubelj naar Planiski

De route naar Ljubelj is een wat vlakke route naar beneden. Het begint met een breed karrenspoor wat al snel overgaat naar een stenen pad wat goed te lopen is. Beneden aan deze route is een winkeltje, waar we een ijsje eten voor de benodigde energie voor het laatste deel van de route. Dit deel zal namelijk weer wat omhoog gaan.

Beren in de Bornova Pot

De laatste twee uur van deze dag lopen we over een goed begaanbaar pad langs de bergen met uitzicht op het dal. Op sommige plekken hangen kabels waar het pad wat smaller is. In de voorbereiding hadden we gelezen dat we door een tunnel zouden lopen en hiervoor de hoofdlampen mee moesten nemen. Deze tunnel, genaamd Bornova pot, is in 1881 gebouwd. De berg eromheen was te steil om daar een pad aan te kunnen leggen.

Hoofdlampen op en door de donkere grot waar vroeger zelfs geiten en beren liepen.
De donkere grot waar vroeger zelfs geiten en beren liepen.

Met hoofdlampen door een donkere tunnel

We lopen door een donkere gang, waar je het einde niet gelijk kan zien. Wetende dat hier vroeger ook beren en geiten doorheen gelopen hebben, maakt het extra spannend. De hoofdlampen zijn dus wel een uitkomst.

Het laatste deel van deze 2e wandeltocht is prachtig. We genieten van de zon, die op deze namiddag prachtig op de rotsen schijnt. We lopen tussen de rotsen door omhoog, lekker (veilig) klimmen en klauteren. Gelukkiger kan je ons op zo’n moment niet maken.

Aankomst bij de berghut voor de 2e overnachting

Luxe hotel of berghut?

Om 17.00 uur komen we aan bij onze tweede slaaplocatie, Planiniski dom na Zelenica op 1536 meter. Een berghut kunnen we dit eigenlijk niet noemen, het lijkt wel een hotel zo luxe is het. Opgewacht door een grote kudde prachtige koeien, melden wij ons in de hut. Ook bij deze hut is het niet druk en is er nog een familiekamer beschikbaar. De hut is eigenlijk te luxe voor een huttentocht, maar van de warme douche, dekbedden op de bedden en wederom het uitgebreide diner genieten we heerlijk.

Misschien omdat we een van de weinige gasten zijn of misschien zijn ze altijd zo gastvrij: tijdens het avondeten wordt ons gevraagd hoe we in de ochtend ons eitje gebakken willen hebben. ‘S morgens staat dit op de afgesproken tijd voor ons klaar. Een hele fijne start van de laatste dag!

Berghut Planiniski dom na Zelenica

Dag 3 van de huttentocht in Slovenië

Dag 3: 12.6km 310hm D+ 1280hm D-

Om 7.30 uur gaan we al op pad, we hebben een lange dag voor de boeg voordat we weer bij de auto zullen zijn. In de ochtend lopen we het spannendste en mooiste gedeelte van de hele tocht. Een groot stenen veld voor ons, een smal paadje en steile stukken naast het pad. Het is goed te wandelen en hoewel ik soms wel klamme handen heb, voel ik mij geen moment onveilig.

De kinderen hebben we goed geïnstrueerd bij ons te blijven en tussen ons in te blijven lopen, zodat mijn man het juiste pad kan verkennen.

Ook voor de kinderen is de huttentocht in Slovenië heel afwisselend, ze vervelend zich geen moment.
Sommige stukken is het wel opletten, maar de ervaring is absoluut uniek tijdens de huttentocht in Slovenië,
Sommige stukken is het wel opletten, maar de ervaring is absoluut uniek tijdens de huttentocht in Slovenië.

Pauze bij restaurant Roblekov dom

Voordat we verder naar beneden lopen, nemen we een korte pauze bij restaurant Roblekov dom op 1657 meter. Naast een restaurant is dit ook een mooie berghut waar je eventueel kan overnachten. De route loopt vandaag weer langs de bergboerderij waar we gisteren ook langs kwamen. Dit keer gaan we vanaf hier via een andere route helemaal naar beneden lopen. De bergboerderij kunnen we in de verte al zien liggen, maar toch is het uiteindelijk nog één uur lopen voordat we er zijn.

Een hele afwisselende route

Het pad er naar toe loopt tussen het hoge gras, waar veel mooie bloemen en insecten te zien zijn. Elk deel van de route heeft weer een ander pad, een andere omgeving en er zijn steeds weer andere dingen te zien. Het is zo afwisselend, dat de kinderen zich de gehele route niet vervelen. Helaas, ook vandaag is de boerderij gesloten en dus weer geen strudel voor ons.

We vervolgen de route via een rivierbedding, die helemaal droog ligt. Het is daarom in eerste instantie wat lastig zoeken of we de goede route hebben. Gelukkig komen we al snel bordjes met wandelroutes tegen, waardoor we zeker weten dat we de goede kant op lopen. Het is flink afdalen, met voornamelijk wandelen tussen rotsen.

Wandelen in een kloof

Na twee uur gedaald te hebben, komen we bij aan bij een kloof. Wederom een mooi stuk afdalen tussen twee rotsen in. Af en toe klimmen we naar beneden via stalen pinnen en nieten in de wand. Behoorlijk avontuurlijk maar prima te doen met de kinderen. Op het eind lopen we nog langs een leuke verrassing, de ruïnes van het middeleeuws kasteel Grad Kamen. Het allerlaatste gedeelte lopen we nog een kwartiertje langs de weg, het laatste stukje naar de auto.

Moe, maar voldaan en met een hele mooie ervaring rijker bestellen we de grootste cola’s die ze hebben in het restaurant waar de auto staat. Trots op onze jongens die toch weer even meer dan 30 km en 2000 hoogte meters gemaakt hebben. En trots op het feit dat we met ons gezin deze mooie huttentocht bij kunnen schrijven in onze herinneringen.

Op de huttentocht in Slovenië is het klimmen en klauteren.

Onze conclusie van onze huttentocht in Slovenië

Onze huttentocht in Slovenië was op geen enkel moment van deze drie dagen saai of langdradig, maar heel afwisselend. We liepen door het bos, langs de bergen, over de stenen, klauterden omhoog en omlaag via de rotsen. Het lopen door het bos duurde wellicht iets te lang, maar het berglandschap wat daarna kwam maakte alles goed. De derde dag vond ik qua omgeving en afwisseling in de route de mooiste dag.

De afstand en hoogtemeters waren goed te doen met onze jongens van 6 en 8 jaar oud. De twee berghutten waar we hebben overnacht zijn erg luxe voor wat wij gewend zijn vanuit Frankrijk.

Huttentocht in Slovenië: handig om te weten:

Enthousiast geworden over deze huttentocht in Slovenië? Hieronder praktische informatie als je deze huttentocht ook wilt gaan doen.

Moeilijkheidsgraad

Wij liepen deze huttentocht met onze kinderen van 6 en 8 jaar oud. Dit ging prima, hoewel sommige gedeeltes van de route wel met wat handen- en voetenwerk is. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, maar ik zou de tocht niet aanraden met jonge(re) kinderen.

Bewegwijzering

De route die wij deden was goed aangegeven met bordjes, daarop stonden ook steeds de berghutten. Daarnaast hebben we ook een kaart gebruikt dat was de volgende:  Stol 1:25.000 – Stol- Vrtaca – Begunscica

Hieronder tevens het kaartje van onze huttentocht in Slovenië.

Overnachtingen in de berghutten

Voor deze huttentocht in Slovenië hebben we overnacht in twee berghutten. Beide berghutten waren heel luxe en we hadden in beide berghutten een eigen (familie)kamer. Het sanitair was gedeeld en op de gang. De bedden waren voorzien van beddengoed, een lakenzak hadden we alleen nodig in de eerste hut. Het eten was daarnaast ook erg goed. Let op, niet in alle berghutten kan je pinnen, dus contact geld is handig om bij je te hebben.

We adviseren om de berghutten vooraf te reserveren, zeker in het hoogseizoen. Wij hebben de hutten zelf rechtstreeks gemaild in het Engels en dat ging prima. De kosten van de berghutten o.b.v. 4 personen en halfpension lag op circa 100 euro per nacht (prijspeil 2022).

Wat meenemen?

Voor het maken van een huttentocht is het handig om de volgende blogs te lezen:

Liever een georganiseerde huttentocht in Slovenië?

Wil je liever een georganiseerde huttentocht in Slovenië waarbij de hutten al voor je geboekt zijn? Dan kunnen we de huttentocht via onze betrouwbare partner Alpenreizen aanraden.

Let op, de huttentocht van Alpenreizen is niet de huttentocht zoals in dit blog beschreven, maar een andere in Slovenië, namelijk: een 6-daagse huttentocht met 3 overnachtingen in een berghut en 2 overnachtingen in het dal in de omgeving van de Julische Alpen. De tocht gaat van Bohinj tot het Soča-dal, dwars door het waanzinnig mooie Triglav National Park met uitzicht op de Mt. Triglav (2.864 m), de hoogste berg van Slovenië.

Meer lezen?

We hebben nog veel meer tips voor mooie wandelingen en huttentochten in de bergen. Kijk hieronder voor meer inspiratie. Daarnaast delen we op onze socials vaak ook wandelingen en huttentochten van onze volgers die niet altijd op de website staan. Niet missen? Volgens ons dan ook via Facebook en Instagram.

Over blogger Marianne

Hoi ! Ik ben Marianne. Samen met Guido de trotse ouders van twee jongens, M. van 9 jaar en J. van 7 jaar. Ik vind het super leuk om blogger te zijn van kidsindebergen. Er zijn zoveel mooie plekken te zien samen met de kinderen. Het is leuk al dit moois met elkaar te kunnen delen en inspireren. Met onze tent zijn we de afgelopen jaren vaak in Frankrijk gaan kamperen, sinds vorig jaar heeft Slovenië ons erg verrast en hopen in dit land nog veel moois te gaan ontdekken.

In de winter gaan we heel graag met elkaar skiën, in de zomer zoeken we de bergen op voor mooie wandelingen en proberen vaak één of twee huttentochten te doen. Vaak combineren we een actieve vakantie met een paar dagen lekker uitrusten aan de Middellandse zee.

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: