Een huttentocht naar rifugio Brentei in de Brenta Dolomieten

Italië 5 oktober 2023

Volgens Stefanie is deze 2-daagse huttentocht in de Brenta Dolomieten dé perfecte manier om te genieten van een magisch berglandschap op plekken waar je normaal niet zo makkelijk komt. Deze tocht is niet extreem lang waardoor je niet gevorderd hoeft te zijn om deze tocht te kunnen lopen. De WOW factor is in ieder geval gegarandeerd!

Kortom, wil je een keer in de bergen overnachten met je kinderen in een mooie berghut op een unieke locatie in de Dolomieten? Lees dan zeker dit blog!

Brenta Dolomieten; een ideale vakantiebestemming in de regio Trentino

Voordat wij op vakantie gaan naar Toscane gaan we graag een keer wandelen in de Dolomieten. Wij vinden het leuk om altijd eerst een weekje in de bergen te zijn voordat we gaan genieten in de zon. Voor ons viel de keuze op de Brenta Dolomieten met zijn reusachtige kalktoppen en rotsformaties. Een uniek natuur spektakel wat we graag een keer in het echt willen zien.

De Brenta ligt in de regio Trentino omringd door de valleien Val di Sol, Val Rendena, Valli Giudicarie en Val di Non. Er zijn ontzettend veel wandelingen te doen in deze regio en er zijn veel berghutten. Je kunt voor een dag wandeling gaan maar zeker ook voor een meerdaagse huttentocht.

De meeste starten vanuit Madonna di Campiglio. Dit dorp ligt erg centraal en vanaf hier kun je voor verschillende routes de Brenta dolomieten in. In de Brenta Dolomieten zijn ook vele via ferrata’s, let wel op dat je hier wel ervaring of begeleiding voor moet hebben.

De Brenta dolomieten maken deel uit van de zuidelijke Rätische Alpen en liggen op ruim 1100 km van Utrecht. In het oosten van de dolomieten ligt de vallei Val di Non, in deze regio staan wij op de camping. Vanaf daar rijden wij met al onze hikespullen naar Madonna di Campiglio waar onze tocht start.

Madonna di Campiglio “de parel van de Dolomieten”

Onze hiketocht start in de buurt van Madonna di Campiglio, een leuk mooi dorpje op ongeveer 1.500 meter hoogte wat bekend staat om de wintersport. De weg er naar toe vanuit Val di Sol is prachtig en we genieten al volop van de ruige bergtoppen.

Je merkt dat er hier meer toerisme is dan in Val di Non waardoor ik echt in een vakantie stemming kom. Madonna di Campiglio staat ook bekend als het meest toeristische dorp van de regio Trentino. In de zomer trekt het steeds meer mensen aan voor trekking tochten, wandelen, via ferrata’s, fietstochten en mountainbiken.

Wij gaan wandelen in het natuurpark Adamello Brenta. In dit park isook de grote waterval genaamd Vallesinella. Hier is de start van onze wandeling naar rifugio Brentei.

Klaar voor de huttentocht in de Brenta Dolomieten, zelfs met een kleine tegenslag…

We zijn onderweg naar de parkeerplaats. We rijden langs een pinautomaat en dat is fijn want in een berghut kun je vaak alleen maar met contant geld betalen. Met een volle portemonnee willen we het dorp uitrijden naar de parkeerplaats, maar helaas worden we tegen gehouden door 2 dames.

Het blijkt dat ze in dit dorp de dinsdag hebben omgedoopt tot “groene dinsdag” en daardoor is het niet toegestaan om op deze dag met de auto de berg op te gaan tussen 10 en 16 uur. Wat een pech en na een pittige nacht met weinig slaap door de zware onweer is dit echt een tegenvaller. Helaas zit er niks anders op dan vanaf het dorp te lopen.

We worden naar de parkeergarage in het dorp gewezen en erop geattendeerd dat we morgen vanuit Vallesinella gratis met de shuttle bus terug mogen naar het dorp als we ons parkeerkaartje laten zien. Vanaf de parkeerplaats Vallesinella is het ongeveer 3 uur wandelen naar de rifugio. Nu komt er ongeveer 1,5 à 2 uur bij. In de bergen moet je flexibel zijn dat zijn we gewend dus we gaan ervoor!

De start van de wandeling in Madonna di campiglio

De knop om en let’s go!!! Vanuit Madonna di Campiglio naar de rifugio Brentei

Vanuit de parkeergarage lopen we met de rugtassen op naar de weg die naar Vallesinella gaat. De dames die iedereen tegenhouden maken nogmaals excuses. Hartstikke lief maar we hebben de knop al omgezet en zeg nou zelf hoe gaaf is het als je straks kunt zeggen: “we zijn helemaal vanuit het dorp gelopen”! De dames wijzen ons de wandelroute door het bos, die vele malen mooier is dan via de weg lopen.

Vol energie beginnen we aan onze wandeltocht op een mooi bospad. We hebben deze keer ook onze hond meegenomen en we zijn benieuwd hoe hij het gaat ervaren. Het pad loopt geleidelijk omhoog en het is heerlijk zo in de schaduw.

We hebben een mooie dag vandaag, niet extreem warm maar wel met een zonnetje. Omdat we nu een andere route lopen is het wel even goed kijken bij de splitsingen welke kant we op gaan. Gaan we nu het pad volgen wat waarschijnlijk naar de hut gaat of lopen we eerst naar de parkeerplaats en starten we met de tocht die we oorspronkelijk zouden lopen?

Er zijn dus meerdere wandelroutes. Wij kiezen er uiteindelijk voor om het pad te volgen naar de hut. En zo komen we na anderhalf uur aan op Malga Vallesinella di Sopra.

Onderweg genieten we op de Malga Vallesinella

Een Malga is een bergweide met vaak een hut waar herders in kunnen overnachten. Het is dus geen bemande hut, maar een overnachtingsplek voor de Italiaanse herders. Voor ons is het een mooie plek om even te genieten van de natuur en elkaar! Achter de alm hut is ook een riviertje met een bruggetje waar de jongens heel graag willen spelen. En de hond…. die drinkt lekker en speelt vrolijk mee! Wat een “geniet” momentje.

Terwijl de jongens met de hond spelen evalueren wij de route en zien dat we inmiddels op het pad zijn onderweg naar de goede rifugio! Er zijn in de Brenta vele rifugio’s en vele wandelpaden. Je kunt dus op diverse manieren bij de hut komen.

Tip: vraag de huttenwaard voor een kindvriendelijke route

Bij het boeken van de hut had ik aan de huttenwaard gevraagd of er een kindvriendelijke route was. Dit doe ik eigenlijk altijd, want als ze dan aangeven dat het met kinderen te doen is dan voel ik me altijd een stuk zekerder. Berggidsen, wandelaars en hutteneigenaren zijn altijd voorzichtig en als ze het advies geven dat het haalbaar is dan kan je daar wel vanuit gaan.

Het werkt ook andersom, dus als ze zeggen; “je moet wel goed ervaren zijn” of “neem de juiste materialen mee”, neem dat advies dan ook echt aan. De wandelroute die wij lopen vanuit de parkeerplaats van Vallesinella is goed te doen voor kinderen vanaf een jaar of 7/8.

Uitrusten op Malga Vallesinella

Vanaf de Alm gaan we door het bos naar Rifugio Casinei

Nu gaan we echt beginnen want het bospad wat we nemen gaat gelijk klimmend omhoog. De jongens zijn in hun sas, vooral T. die houdt van klimmen en uitdagingen. Ik ben blij dat we nog tussen de bomen lopen want het is al lekker warm. We komen ook best wel wat mensen tegen en we worden door iedereen begroet.

Wandelaars zijn altijd zo vriendelijk tegen elkaar en de kinderen vinden het ook leuk om tegen iedereen vrolijk “Ciao!” te zeggen. Binnen een half uurtje komen we aan bij Rifugio Casinei. Een leuke hut waar je wat kunt drinken of eten en waar ook andere routes bij elkaar komen.

Wij hebben net al pauze genomen dus gaan hier wel gelijk weer door. Dit is trouwens ook een kruising om naar Rifugio Tuckett te gaan. Een prachtige berghut waar we eigenlijk ook wilden overnachten maar die helaas al volgeboekt was.

We volgen het pad achter de hut. Dit pad loopt naar rifugio Brentei. Daar begint het echte werk, klimmen over rotsen en langzaam veranderen de bomen om ons heen. Nu gaan we echt stijgen!

Rotspaden en smalle paadjes door grotten heen maken het compleet

Je merkt goed dat we flink aan het stijgen zijn want de bomen worden vervangen door struiken en de zon zien we steeds meer. Ook is het bredere pad aan het veranderen in smalle paden langs de berg en vol grote rotsen waar we overheen klimmen. Alles is goed te doen hoor, als je maar goed oplet waar je je voeten zet.

De jongens en papa houden wel van uitdagingen, ik vind het wat lastiger. De kinderen helpen mama goed en zeggen precies waar ik het beste mijn voeten kan zetten. De beste motivatie ever! En zo laten we de bomen achter ons. We staan midden in de magische berglandschappen die adembenemend mooi zijn.

Dit stuk van de route maakt het allemaal wel net leuker, mooier, ruiger en spannender als een gewone wandeltocht. We lopen door een donkere grot met water, langs afgronden en houden ons vast aan staalkabels. Het is een prachtig avontuur, kijk maar eens naar de foto’s!

Rifugio Brentei een mooie hut in de Italiaanse Brenta Dolomieten

Af en toe even genieten van de rust, even op adem komen want het is wel wat zwaarder dan we gewend zijn in Oostenrijk. Je kunt het niet vergelijken met elkaar het is beide uniek en overweldigend. Terwijl de jongens staan te trappelen om door te gaan en te kijken of er achter de berg nou eindelijk de hut ligt, ben ik gewoon eventjes trots. Dit doen we toch maar weer mooi met ons gezinnetje!

We hebben inmiddels ruim 4,5 uur gewandeld en zo’n 10 km gelopen met ongeveer 870 hoogtemeters, We hopen daar achter de berg onze hut te zien. Terwijl ik nog een filmpje sta te maken kijkt T. al om de hoek en roept euforisch: “Jaaaa ik zie hem! We zijn er!” Wat een geweldig gevoel en wat ziet het er mooi uit.

Huttenfacts Rifugio Brentei:

• 2182 m hoogte;
  • Brenta Dolomieten;
  • Open +/- half juni tot eind september;
  • 20 kamers variërend van 2 tot 8 personen met totaal 98 bedden;
  • 2 badkamers (douchemunt kost €5,- voor 3 min);
  • 2 slaapkamers beschikbaar voor als je met een hond bent;
  • Goed te combineren met rifugio tuckett of rifugio alimonta.

Wil je meer info over de rifugio of boeken? kijk dan op http://www.rifugiobrentei.it

Rifugio Brentei prachtige hut op een unieke locatie

Rifugio Brentei vernieuwde hut met mooie kamers en heerlijk eten!

We hebben een prachtige 2 persoonskamer in de kelder in het nieuwe gedeelte. Omdat we de hond bij ons hebben slapen we hier. Ideaal want we slapen tegenover de wc en een badkamer. De hut is onlangs verbouwd en er is een stuk aangebouwd waar het eigen personeel verblijft en een paar gastenkamers zijn.

Onze jongste slaapt met zijn papa in een andere kamer die ze delen samen met twee dames uit Tsjechië. T. vindt dit reuze interessant en omdat hij zijn eigen stapelbed heeft. Daarom heeft hij er totaal geen last van om de kamer te delen. Dekens en kussens zijn aanwezig maar je bent wel verplicht een lakenzak mee te nemen. Deze kun je ook in de hut kopen, waar je ook handdoeken kunt huren. Dit scheelt weer plek in je rugzak!

Na een heerlijke douche die we echt wel verdiend/nodig hadden gaan we lekker wat drinken in de hut. Helaas is het buiten hard gaan regenen maar binnen is het ook erg gezellig. We verblijven in de hut op basis van vol pension. En rond 18 uur komt er iemand de bestelling opnemen.

Het eten in een hut is soms weleens wat aanpassen, we zijn erg benieuwd wat we hier gaan krijgen want het is onze eerste keer in een Italiaanse hut. We krijgen drie gangen aangeboden;

• Voorgerecht; pasta pesto of groentesoep;
  • Hoofgerecht lasagna, rundvlees met witte kool of polentamet worst;
  • Nagerecht pannacotta.

Alles smaakt even lekker en we hebben lekker alles besteld en gedeeld met elkaar. We kunnen met een vol buikje naar bed. Terwijl de jongens tandenpoetsen ga ik met de hond nog even buiten genieten!

Na een heerlijke nacht ,vroeg op voor een goed ontbijt!

In berghutten begint de dag altijd vroeg! De meeste gasten gaan weer vroeg de bergen in voor een via ferrata of een wandeling naar de volgende hut. Zo ook in rifugio Brentei en daarom hebben wij het restaurant bijna voor ons zelf en genieten we van een heerlijk ontbijtje. Het is een ontbijtbuffet met diverse keuzes, voor een berghut erg uitgebreid.

Terwijl de zon over de toppen probeert te komen gaan wij onze spullen pakken en maken ons klaar voor de tocht naar beneden. We wilden eigenlijk naar een andere hut lopen maar helaas was ik te laat met boeken en zitten de twee dichtstbijzijnde hutten Tuckett en Alimonta helemaal vol. We maken er dan ook een leuke terugreis van.

We gaan eerst kijken bij het kapelletje wat vlak achter de hut staat. Hier worden ook bij bijzondere gelegenheden kerkdiensten gehouden. Daarnaast is het ook een plek om bergliefhebbers die er niet meer zijn te herdenken. Ook mag je de klok luiden uit blijdschap en dankbaarheid dat je op die plek bent. De jongens luiden de bel en maken een steenmannetje voor een veilige terugreis.

Een stenenmanetje maken bij Rifugio Brentei voor een goede reis

De weg terug van Rifugio Brentei naar de watervallen van Vallesinella

We lopen in de ochtend weer terug naar beneden met eindbestemming de parkeerplaats van Vallesinella. De weg is het zelfde als de heen weg tot aan de Malga alm. De totale (snelste) wandeling naar de parkeerplaats van Vallesinella is 2,5 uur. We hebben de hele dag dus we nemen een andere route. Het eerste stuk naar de rifugio Casinei is het ruigst qua omgeving maar ook het leukst om te wandelen. Het is uniek en vol uitdagingen, klauteren, smalle paadjes en de mooiste vergezichten. We genieten optimaal!

Lekker spelen in de rivier is altijd een hoogtepunt

Na een kleine 2 uur zijn we weer terug op Malga di Vallesinella bij het bruggetje waar onze zoon heel graag wil spelen. Hij mag lekker spelen met de hond in het water en wij genieten er van. Het is weer een prachtige dag en er zijn al veel wandelaars op pad.

De jongens sjouwen met takken en boomstammetjes en maken bruggetjes en dammetjes. Wat kan de natuur toch een geweldige speeltuin zijn. T. is benieuwd waar de rivier naar toe gaat en vraagt of we hem een stukje kunnen volgen. Laten we dat maar eens gaan proberen.

Terug langs de gigantische watervallen van Vallesinella

De jongste zit vol enthousiasme en doet zijn rugzak weer op want waar zou die rivier nou heen gaan? We lopen een stukje over de alm maar volgen dit keer de bosrand en de bordjes van Vallesinella. Aan het einde gaan we het bos weer in en komen we het riviertje weer tegen. Als we het volgen komen we uit aan de bovenkant van de watervallen. Wow wat is dit een gigantisch spektakel zeg! Dit hadden we niet verwacht.

Het is een prachtige aangelegde route vol trappen en uitkijkpunten zodat je dicht bij de waterval kunt zijn. Met een gigantisch geweld knalt het water langs ons naar beneden en we kijken onze ogen uit!

Het is waanzinnig om je bergwandeling zo af te sluiten en langs de watervallen naar beneden te lopen. Wij zijn er vrij vroeg maar hoe lager we komen hoe drukker het wordt. Beneden bij de watervallen zijn veel oudere toeristen die moeilijk te been zijn en dat is niet handig op natte houten paden en trappen. Dus tip, wil je alleen naar de watervallen? Ga dan of heel vroeg of aan het einde van de dag.

Wij zijn langs de upper watervallen gelopen terug naar de parkeerplaats van Vallesinella. Je kunt vanaf daar ook prima een dag wandeling maken. Let dan op, de upper watervallen is echt wel een behoorlijke klim en veel “natte” houten trappen. Kan dus pittig zijn. Je kunt ook naar de lower watervallen lopen (cascata di mezzo) deze route is makkelijker en ook zeker mooi.

We gaan terug met rugtas vol magische momenten

Onze wandeling eindigt bij de parkeerkplaats van Vallesinella. Hier is ook een mooi hotel met terras waar je heerlijk wat kunt drinken. Het is warm en op het gras zitten meerdere families gezellig te picknicken. Wat een heerlijke plek is dit. Onze 2 jongens zijn moe en zijn blij dat we met de bus terug mogen. Die rijden overigens af en aan naar het dorp, ideaal!

Terwijl wij als enige terug gaan naar Madonna di Campiglio, zegt de jongste ”Mama wat was het hier mooi he?” Met een dikke glimlach en een enorm trots gevoel kijk ik naar buiten en geniet ik. Het was weer een magische ervaring!

We eindigen bij Vallesinella, waar een hotel, parkeerplaats en busverbinding is

Alle praktische info op een rij

• Kindvriendelijke huttentocht voor kinderen vanaf 7/8 jaar;
  • Start parkeerplaats Vallesinella;
  • Mogelijkheid tot langere wandelroutes;
  • Mogelijkheid tot uitbereiding met meerdere hutten;
  • Via ferrata mogelijk, mits ervaring of met gids.

Ligging Madonna di Campiglio in de Brenta Dolomieten

Op ruim 1100 km van Utrecht ligt het mooie dorp Madonna di Campiglio.

Meer lezen?

We hebben nog veel meer huttentochten online staan of leuke tips voor deze omgeving! Lees ook eens de volgende blogs;

Ik ben Stefanie en blogger bij kidsindebergen! Samen met mijn man Jelle heb ik twee stoere jongens, R. van 10 en T. van 9. We houden van kamperen met onze vouwwagen op de mooiste plekken om avonturen te beleven. We wandelen graag naar berghutten om te overnachten. Onze favoriete vakantie landen zijn Duitsland, Oostenrijk en Italië en daar genieten wij volop van bergen, natuur en prachtige plaatsen!

Deel deze blog met je vrienden: