Wintercover_01 Arosa
Skigebied Flims-Laax-Falera: skiën tussen de hoge bergen van Zwitserland
Ook voor kinderen is genoeg aanbod van blauwe pistes.

Zwitserland 24 januari 2024

Het skigebied Flims-Laax-Falera is een skigebied met 214 kilometer aan piste. Voor zowel beginners als gevorderden is dit een heel gevarieerd skigebied. Yvonne ging met haar man en dochter een aantal dagen naar dit skigebied en vertelt je er alles over in dit blog.

Wil je meer foto’s en video’s zien? Op ons instagram account vind je bij hoogtepunten ook een opgeslagen story van Flims-Laax of kijk alvast het filmpje hieronder.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

Naar skigebied Flims-Laax-Falera in Zwitserland

“Wat een sneeuw!” Het is half januari en we zijn op weg naar het skigebied Flims-Laax-Falera in Zwitserland. Voor ons geen onbekende bestemming, want we waren hier afgelopen zomer ook al. Toen genoten we hier van de prachtige uitzichten, wandelingen, meren en natuurlijk het langste boomtoppenpad ter wereld.

De keuze om terug te komen voor een wintersport was al snel gemaakt. Al was het alleen al vanwege het heerlijke Rocksresort dat gelegen is tussen twee gondels met meteen toegang tot het enorme skigebied van Flims-Laax-Falera. Onze kleine meid van net 4 jaar is met ons mee en kan niet wachten om te gaan skiën.

Het prachtige skigebied van Flims-Laax.

Aankomst bij het Rocksresort in Laax

Na zo’n 10 uur rijden voelt het als thuiskomen in het Rocksresort Laax. In de zomer was het nog even zoeken met de verschillende gebouwen en parkeergarages, maar nu weten we meteen de weg. De check-in bij hotel Signina verloopt voorspoedig. We parkeren de auto in de ondergrondse parkeergarage en hebben met de lift meteen toegang tot ons appartement.

We verblijven dit keer in gebouw G. In tegenstelling tot in de zomer kijken we nu uit op de bergtoppen aan de achterkant van het resort. De indeling van het appartement is precies gelijk. Het is ruim, schoon en van alle gemakken voorzien, heerlijk! Voor onze dochter pikken we de ski’s op bij de verhuur, dit is allemaal op het Rocksresort gelegen, ideaal.

Meer weten over het Rocksresort? We schreven een apart blog erover, je leest hem hier.

Bij het Rocksresort zit ook de ski verhuur en skischool.

214 kilometer perfect geprepareerde skipistes

Na een goede nacht is het de volgende ochtend zo ver: we gaan het skigebied van Flims-Laax-Falera ontdekken! Onze dochter heeft een ochtend skiles. Het regelen van skilessen kan ook in het Rocksresort, de skischool zit tegenover het dalstation van de gondel. Voor de beginners is bij het Rocksresort ook een eigen kinderlandje en de kids die al wat kunnen skiën gaan meteen met de gondel de berg op.

Met al wat ski-ervaring mag onze dochter meteen met de gondel naar boven. Ze is met net 4 jaar nog klein, maar ze loopt dapper met de ski-juf mee. Intussen heb ik de pistekaart bekeken; skigebied Flims-Laax-Falera is een groot gebied met ruim 214 kilometer aan skipiste.

Er is een mooie variatie van zowel blauwe (87 km), rode (76 km) als zwarte (51 km) skipistes. Het skigebied is uitgestrekt over de dorpen Falera, Laax en Flims. Het Rocksresort waar wij verblijven ligt in Laax, mooi centraal tussen Falera en Flims in.

Bij het Rocksresort in Laax zit ook een kinderland, waar de beginners les krijgen.

Direct toegang tot het skigebied Flims-Laax-Falera vanuit het Rocksresort

Vanaf het Rocksresort hebben we meteen toegang tot het skigebied, dit kan op twee manieren. Je kunt elke 20 minuten de grote gondel nemen die meteen naar Crap Sogn Gion op 2.228 meter gaat of de kleinere gondels die eerst naar Curnius op 1.644 meter gaan. De grote gondel is net weg, dus wij gaan met de kleine gondels omhoog. Bij Curnius stappen we over in de stoeltjeslift die ons uiteindelijk ook bij Crap Sogn Gion brengt.

Vanaf dit punt kan je eigenlijk alle kanten op en het hele skigebied doorskiën. Bij Crap Sogn Gion is bovendien één van de grootste funparks ter wereld met de grootste half pipe ter wereld, een kicker line van olympisch formaat en in totaal meer dan 90 obstakels. Uit de stoeltjeslift zien we zowel skiërs als snowboarders de gaafste sprongen maken, alleen het aanschouwen van deze durfals is al super gaaf!

Met de stoeltjeslift verder naar Crap Sogn Gion op 2228
Vanuit de stoeltjeslift hebben we uitzicht op de langste half pipe ter wereld in Laax.

Mooie, brede en perfect geprepareerde pisten

Vanaf Crap Sogn Gion gaan verschillende mooie afdalingen en – fijn voor onze kleine meid – hier zijn ook voldoende blauwe afdalingen. We zijn er buiten de schoolvakanties en de pistes zijn heerlijk rustig maar ook heel breed. Met een strakblauwe lucht en stralende zon hebben we prachtige uitzicht op de omliggende bergen.

We skiën eerst een paar keer de blauwe afdalingen nummer 50, 51 en 52. Deze afdalingen zijn voor onze 4-jarige ook goed te doen. Daarna weer met de stoeltjeslift omhoog. Onder ons zien we nog wat andere funparks en een paar sleepliften gaan. Dit gedeelte is heerlijk om rustig aan weer even je ski skills onder de knie te krijgen.

Prachtige brede pistes in skigebied Flims-Laax.
Ook voor kinderen is genoeg aanbod van blauwe pistes.

Fuorcula richting Vorab op 2570 meter en Vorab Gletscher op 3018 meter

Na een paar afdalingen nemen we vervolgens de gondel bij Fuorcula richting Vorab op 2.570 meter. Ook hier vandaan gaan vele blauwe afdalingen, waaronder de blauwe 31. Dat vind ik een groot pluspunt van dit gebied, ook vanaf de top van de berg gaan voldoende blauwe afdalingen die ook voor de beginnende skiër goed te doen zijn.

Terwijl ik de blauwe 31 ski met onze dochter, neemt Manolito nog de sleeplift vanaf Vorab naar de Vorab Gletscher op 3.018 meter. Na te hebben genoten van het uitzicht, neemt hij de zwarte afdaling nr 35 naar Lavadinas. Nadat hij de stoeltjeslift weer omhoog neemt naar Fuorcla da Sagogn en vervolgens de rode 36, zien we elkaar weer bij Fuorcla. Op zie manier voorziet dit skigebied ook in voldoende uitdaging voor zowel de beginnende skiër als (ver) gevorderde skiër.

Vorab op 2570 meter hoogte.
Daar gaat Mano richting de sleeplift, terwijl ik zo de blauwe afdaling neem.
Wat een heerlijke afdalingen!

Via de blauwe 38 skiën we weer terug. Een mooi pad met prachtige uitzichten, zeker nu de zon net onder gaat. Terug naar het Rocksresort neemt Mano de rode dalafdaling. De kleine beentjes van onze dochter zijn wel moe na een hele dag skiën, dus wij nemen comfortabel de kleine gondel tot het middenstation. Hier stappen we uit en skiën het laatste stukje mee terug naar het Rocksresort waar je bijna letterlijk je appartement in kunt skiën.

En vanaf het skigebied ski je bijna je appartement in!

Skiën naar Flims

De volgende dag willen we graag het andere deel van het skigebied van Flims-Laax ontdekken. Het is zaterdag en wederom stralend weer. Ook veel locals hebben het plan om te gaan skiën en er staat een flinke rij voor de grote gondel maar ook voor de kleinere gondels. We kiezen voor de kleine gondels die permanent naar boven gaan.

Sneller dan verwacht zitten we na zo’n 15 minuten toch al in de gondel. De overstap naar de stoeltjeslift gaat snel en daar hoeven we nauwelijks meer te wachten. Vanuit de stoeltjeslift hebben we wederom uitzicht op de spectaculaire sprongen in de half pipe.

Aangekomen bij het bergstation Crap Sogn Gion gaan we dit keer rechtsaf richting Flims, we nemen de rode 66 die uitkomt bij Plaun. Vanaf daar nemen we de gondel naar Nagens op 2.127 meter. We waren hier afgelopen zomer ook en het is leuk om het nu in de sneeuw te zien. Via de blauwe 12 skiën we richting de stoeltjeslift die ons naar Mutta Rodunda brengt. Maar op deze blauwe 12 zien we al vrij snel een bekende plek voor ons: berghut Stalla Alp Nagens, een perfecte lunchplek die we nog kennen van de zomer.

Wat een uitgestrekt skigebied is Flims-Laax.
Ook aan de kant van Flims is een ruim aanbod van brede, blauwe pistes.

Heerlijke lunch bij Stalla Alp Nagens

Stalla Alp Nagens is zowel in de zomer als winter een perfecte plek voor een koffie of lunch. In de zomer is hier ook altijd een mooie pop-up glamping. In Stalla is het binnen heel gezellig maar met het mooie weer kiezen wij voor een plekje buiten in de zon. Onze dochter vermaakt zich in de sneeuw en op de reuze schommel iets verderop. Niet zo van het skiën? Ook de rodelpiste en wandelpad komen langs Stalla.

En op de reuzeschommel bij Stalla Alp Nagens.
Lekker lunchen kan bij berghut Stalla Alp Nagens.

Na een goede lunch skiën we verder op de blauwe 12 die naar de stoeltjeslift gaat. Deze brengt ons naar Mutta Rodunda op 2.420 meter. Een stukje hoger en dat merken we meteen, een frisse koude wind giert langs ons heen. We nemen de blauwe 12 richting Grauberg op 2.228 meter, het laatste stukje is wat steiler rood. In Grauberg gaat een rode afdaling richting Flims.

Ik neem de gondel vanaf Grauberg naar beneden.
Prachtig uitzicht vanuit de gondel vanuit Grauberg.

De rode afdalingen zijn voor onze dochter nog net wat te pittig, dus ik neem met haar de gondel naar beneden, naar Startgels. Vanaf daar nemen we de blauwe dalafdaling nummer 10 naar het dal van Flims. Wederom een heerlijk afdaling waarbij we nu ook langs en tussen de bomen skiën. Soms neemt A. het paadje langs de piste met wat kleine spring schansjes.

Vanaf Startgels skiën we naar het dal van Flims.
De mooie dalafdaling naar Flims.
Even springen bij het paadje langs de piste.

We komen langs bergrestaurant Foppa, waar ook een mooi gebiedje is voor beginners. Er zijn hier ook een paar sleepliften en we zien hier het startpunt van de rodelafdaling en verschillende winterwandelingen.

Bij Foppa is een mooie gedeelte voor beginners maar ook voor winterwandelen.
Bij Foppa is een mooi gedeelte voor beginners maar ook voor winterwandelen.
Bij het dalstation van Flims is ook een kinderland.

Met de nieuwe FlemmXpress weer terug richting Laax

Vanuit het dal in Flims nemen we de gloednieuwe FlemmXpress weer terug omhoog richting Startgels. Deze nieuwe gondel is in lijn met het ‘greenstyle’ duurzaamheidsconcept dat Weisse Arena Group in 2010 heeft geïmplementeerd. De nieuwe gondellift verbruikt een stuk minder energie. Het duurzame Ropetaxi-systeem rijdt namelijk alleen op afroep als er gasten zijn die ook daadwerkelijk willen instappen. Zo worden onnodige lege ritten vermeden. Fijn te weten dat skigebied Laax-Flims-Falera ook duurzaamheid erg belangrijk vindt.

Van het station Stargels nemen we de andere gondel naar Grauberg. Vanaf hier kunnen we via de blauwe 19 zo weer richting Nagens komen waarna we via de blauwe 12 naar Scansinas skiën. Hier nemen we de gondel naar Plaun en aansluitende de stoeltjeslift terug naar Crap Sogn Gion. Mano doet een laatste rode en zwarte dalafdaling en ik neem samen met onze kleine meid de laatste keer de gondel terug. Wat hebben we genoten van skigebied Flims-Laax-Falera!

We nemen de FlemXpress weer terug omhoog.
Via de blauwe 12 naar Scansinas

Andere winteractiviteiten in skigebied Flims-Laax-Falera

• Wat ons verder opvalt is dat je in skigebied Flims-Laax-Falera ook mooi kunt wandelen. Zelfs vanaf de hoogste punten gaan er prachtige wandelpaden, zoals route 103 van Vorab op 2.570 meter naar Nagens op 2.127 meter. Ook rondom Foppa gaan meerdere prachtige wandelpaden. Meer informatie en een overzicht van alle winterroutes vind je hier op de website van Flims-Laax.
  • Ook is de Senda dil Dragun een aanrader; dit is het langste boomtoppenpad ter wereld en start meteen bij het Rocksresort. We schreven eerder een blog over dit boomtoppenpad in de zomer, je leest hem hier.
  • Naast wandelen zijn er ook rodelmogelijkheden, zoals bij Foppa. Let op, het laatste deel van de 3 kilometer lange afdaling gaat over de piste. Heeft het een tijdje niet gesneeuwd dan kan deze piste ijzig zijn waardoor je moeilijk kunt remmen. Rodelen is niet zonder gevaar, draag altijd een helm, skibril en goede schoenen. Meer informatie over rodelen vind je hier op de website van Flims-Laax.

We schreven een apart blog over alle winteractiviteiten in regio Flims-Laax, je leest hem hier.

Er zijn ook veel mogelijkheden voor winterwandelen.
De Senda dil Dragun is in de winter ook sprookjesachtig mooi!

Skigebied Flims-Laax-Falera: onze conclusie

Wij hebben heerlijke dagen gehad in skigebied Flims-Laax-Falera. Het is een prachtig, uitgestrekt gebied waar je ook mooie tochten kunt maken. Het is bovendien heel veelzijdig, zowel voor de beginner als ervaren skiër is hier voldoende uitdaging. Moeilijkere stukken kan je makken overbruggen door een gondel te nemen. Het ligt daarnaast behoorlijk hoog, waardoor het skigebied zeer sneeuwzeker is. Heb je net zoals wij helder en zonnig weer? Dan zijn de uitzichten hier prachtig!

Voordelen:

• Groot en divers skigebied met 214 km piste
  • Mooie, brede pisten en perfect geprepareerd
  • Enorm groot funpark, met zelfs de langste half pipe ter wereld
  • Ook groot aanbod van blauwe pisten, meteen vanaf de top
  • Veel mogelijkheden om tochten te skiën
  • Ook goede mogelijkheden voor winterwandelen
  • Rocksresort is perfect; ski in / ski out

Nadelen?

• De dalafdaling naar het Rocksresort is een rode, die was voor onze 4-jarige wat te pittig, wij namen daarom de gondel terug naar het dal.
  • Vanaf het Rocksresort gaan twee gondels omhoog, waaronder een grote gondel die elke 20 minuten gaat, als het druk is moet je dan soms lang wachten. Alternatief is de kleine gondel, die gaan continue maar moet je wel nog een keer overstappen op een stoeltjeslift.
  • De echte beginners hebben les in het kinderland, deze zitten in het dal (bij het Rocksresort in Laax, maar ook in Flims en Falera).
  • Het aantal echt gethematiseerde skipistes voor kinderen is beperkt

Skigebied Flims-Laax-Falera: handig om te weten

Enthousiast geworden en overweeg je ook een wintersport naar skigebied Flims-Laax? Dan is de onderstaande informatie handig om te weten. Alle informatie over het skigebied is ook te vinden op de website van Flims-Laax-Falera.

Skipassen en skiverhuur

De prijzen van de skipassen zijn afhankelijk van reisperiode en duur. Een 6-daagse skipas in de voorjaarsvakantie kost 430 CHF voor een volwassene, 300,50 CHF voor jongeren (13 tot 17 jaar), 157 CHF voor een kind (6 tot 12 jaar). Kinderen onder de 6 jaar zijn gratis. Meer informatie over skipasprijzen vind je hier op de website van Laax-Flims.

Er zijn meerdere plekken om ski’s te huren, waaronder in het Rocksresort. Prijzen zijn afhankelijk van type uitrusting en duur van de huur. Meer informatie vind je hier op de website van Laax.

Skilessen en kinderopvang

In skigebied Flims-Laax is ook kinderopvang mogelijk, vanaf een leeftijd van 1 jaar. De kinderopvang is bij het Rocksresort in Laax, vlakbij het kinderland. In de winter hebben wij hier geen gebruik van gemaakt, maar wel in de zomer. Dat was perfect geregeld, de opvang zag er mooi en schoon uit. Meer informatie over kinderopvang, zowel in zomer als winter, vind je hier op de website van Laax.

Ook zijn er meerdere mogelijkheden voor skilessen. Onze dochter had skiles bij de skischool van Laax, deze zit bij het Rocksresort. Er zijn verschillende mogelijkheden voor lessen, zowel privélessen als groepslessen. Meer informatie vind je hier op de website van skischool Laax.

Kinderlanden

In het skigebied zijn meerdere kinderlanden, deze liggen in het dal in Falera, Flims of Laax (bij het Rocksresort). Kinderen die al iets kunnen skiën gaan met de gondel omhoog en skiën dan vaak rondom Crap Sogn Gion.

Lunchen op de berg

Er zijn meerdere fijne restaurants op te lunchen. Houd er rekening mee dat Zwitserland duurder is dan een Italië of Oostenrijk qua eten op de piste. Een pasta start vaak rond de 25 CHF en voor een cola betaal je snel 6 CHF. Verblijf je in het Rocksresort dan is een groot voordeel dat je tot aan de deur kunt skiën en dus ook makkelijk in je eigen appartement kunt lunchen.

Waar overnachten

Wij verbleven in Rocksresort Laax, dit vinden wij een heerijke plek zowel in de zomer als in de winter. In de zomer kan je zo met de gondel omhoog en prachtig wandelen en in de winter is het ski-in en ski-out. We schreven een apart blog over het Rocksresort, je leest hem hier.

Ligging van skigebied Flims-Laax

Vanaf Utrecht is Laax circa 900 kilometer.

Meer lezen

We hebben nog veel meer tips voor een heerlijke wintersportvakantie in Zwitserland. Kijk hieronder voor meer informatie.

Hebben we jou kunnen inspireren? Dan maak je ons blij! En ons niet alleen, dit blog is namelijk tot stand gekomen in samenwerking. Natuurlijk zijn onze blogs altijd gebaseerd op onze eigen mening en reiservaringen.

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: