Oeschinensee, wandelen bij één van de mooiste bergmeren in Zwitserland
Je kunt bij de Oechinensee ook een roeiboot huren.

Zwitserland 25 augustus 2022

De Oeschinensee, misschien is het wel het meest gefotografeerde bergmeer van Zwitserland. Logisch, want het blauwe meer met de hoge bergrotsen eromheen levert prachtige plaatjes op. Is de Oeschinensee ook een aanrader met kinderen?

We zochten het voor je uit en bezochten in de zomer de Oeschinensee in Kandersteg in Zwitserland. In dit blog lees je onze ervaring en tips en hebben we een suggestie voor een kindvriendelijke wandeling.

Wil je meteen al een impressie van de Oeschinensee? Bekijk dan het filmpje hieronder.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

Een hooggelegen bergmeer in Kandersteg in Zwitserland

De Oeschinensee ligt boven Kandersteg op een hoogte van 1578 meter. Het meer is omgeven door de hoge bergtoppen van de Bluemlisalp (3663 m), Oeschinenhorn (3486 m), Fründenhorn (3369 m) en de Doldenhorn (3643 m). De Oeschinensee en de hoge bergen staan op de lijst van het Unesco Werelderfgoed.

Het meer is zo’n 60 meter diep, maar kan door het smeltwater in het voorjaar nog een stukje extra stijgen. Met een totale oppervlakte van zo’n 1,2 en 1,5 km², is de Oechinensee één van de grotere Alpenmeren in Zwitserland.

De Oechinensee is een prachtig bergmeer in Kandersteg in Zwitserland.
De Oeschinensee is een prachtig bergmeer in Kandersteg in Zwitserland.
Zelfs met een regenachtige dag is de Oechinensee nog een bezoek waard.
Zelfs met een regenachtige dag is de Oeschinensee nog een bezoek waard.

Met de auto naar het dalstation van de Oeschinensee

Vanuit Kandersteg rijden we met de auto naar het dalstation van de Oeschinensee. Er zijn meerdere parkeerplaatsen maar één van onze volgers tipt ons om te navigeren naar de Schützenweg en bij het bord linksaf over het bruggetje te gaan. Je komt dan uit bij de parkeerplaats meteen bij het dalstation van de lift.

Er zijn ook andere parkeerplaatsen, maar dan moet je soms eerst een kwartier wandelen. Parkeren is helaas niet gratis. In de parkeerautomaat kunnen we alleen cash betalen en we gooien er voor 4 uur wat CHF in. Als wij er zijn is het bewolkt en regenachtig, het is daardoor niet zo druk.

Bij de ingang staan diverse betaalautomaten waar je zelf een ticket kan kopen voor de kabelbaan. Met de Gästekarte krijgen we 20% korting op de tickets. De lift brengt ons in nog geen 10 minuten naar het bergstation van de Oeschinensee.

Als je hier linksaf het bruggetje overgaat kom je bij de parkeerplaats vlakbij de gondel bij het dalstation van de oechinensee.
Als je hier linksaf het bruggetje overgaat kom je bij de parkeerplaats vlakbij de gondel bij het dalstation van de oeschinensee.

Wandelend omhoog vanaf het dalstation

Vanuit de gondel zien we ook een mooi wandelpad omhoog gaan. Een smal kronkelpad loopt over groene almweides en dan weer stukjes door het bos. Op de bordjes lees ik dat deze wandeling van het dalstation naar het bergstation ongeveer 1 uur is met een stijging van 1174 meter naar 1682 meter.

Let op, je bent dan niet meteen bij de Oeschinensee, die ligt nog een half uur verder wandelen vanaf het bergstation. Deze wandeling is de oranje route, nummer 1 op de kaart.

Ook gaat er vanaf het dalstation een wandeling meteen naar de Oeschinensee, de paarse nummer 2 op de kaart. Ook deze wandeling duurt een uur. Ik vermoed dat het eerder 2 uur is als je met kinderen deze wandeling maakt. Deze wandeling via ‘Grüenewald’ lijkt wat makkelijker van wandeling 1 omdat hij iets minder hoogtemeters heeft. Je gaat namelijk van 1174 meter vanaf het dalstation naar de Oeschinensee op 1578 meter.

Normaliter hadden we deze laatste wandeling graag gelopen, maar met onze dochter A. is dat nu lastig. Ze is bijna 3 jaar en zit in de fase ‘zelluf lopen’ en ‘ik wil niet in de draagzak, dat is voor baby’s’. Erg leuk, maar in haar wandeltempo zouden we na 4 uur waarschijnlijk nog niet bij het bergstation zijn.

Bij het bergstation staat dit grote bord met alle wandelingen bij de Oechinenesee.
Bij het bergstation staat dit grote bord met alle wandelingen bij de Oechinensee.

Rodelen bij het bergstation van de Oeschinensee

Aangekomen bij het bergstation zien we ook een rodelbaan. De rodelbaan is 750 meter lang met een hoogteverschil van 150 meter. Bij het eindpunt word je weer omhoog getrokken naar het bergstation. ”Daar wil ik in!” roept onze 7-jarige snelheidsduivel D. meteen. Maar helaas, de rodelbaan is vanwege de regen gesloten.

Bij de Oechinensee is ook een leuke rodelbaan.

Wandelingen naar het bergmeer vanaf het bergstation

De Oeschinensee ligt niet meteen bij het bergstation van de lift. De snelste wandeling naar het meer is zo’n 30 minuten. Als we de berglift uitstappen, zien we een grote kaart met verschillende wandelingen.

Makkelijke (familie)wandelingen bij de Oeschinensee

De makkelijkste en snelste wandeling naar het bergmeer is de donkerblauwe nummer 4 op de kaart. Deze wandeling is 25 minuten en gaat rechtstreeks naar de Oeschinensee. Je wandelt over een breed pad en deze blijft nagenoeg op dezelfde hoogte. De wandeling is ook toegankelijk met een kinderwagen.

Een zelfde soort wandeling is nummer 5, ook deze wandeling gaat vrijwel rechtstreeks naar het meer, alleen dan via de linkerkant, die is vaak wat rustiger. Ook dit pad is breed en makkelijk begaanbaar met een kinderwagen.

Als je wandeling 4 volgt kom je ut bij gezellige restaurantjes en de bootverhuur.

Bergrondwandeling bovenlangs de Oeschinensee

Een gave wandeling lijkt ons nummer 8 op de kaart. Eerst volg je het makkelijke pad nummer 5 en dan sla je linksaf. Een flinke stijging volgt met prachtige uitzichten. Deze wandeling gaat omhoog naar het uitzichtpunt Heuberg op 1950 meter en door naar de Oberergli op 1978 meter. Daarna is het weer dalen naar het bergmeer en loop je het laatste stukje via het makkelijke pad nummer 4 weer terug naar het bergstation. Al met al een rondwandeling van 3 uur (exclusief rustpauzes).

A. is inmiddels in de draagzak in slaap gevallen en we twijfelen of we deze wandeling zullen maken. Ik wil het héél graag, maar nu gooit het weer roet in het eten. Het gaat wat miezeren en we horen het in de verte ook rommelen. Helaas, het is niet anders en we maken onze eigen route die onderlangs het meer loopt.

We zien op wandelpad nr. 5 ook het bergpad nr. 8 gaan, deze gaat bovenlangs.

Eigen route naar de Oeschinensee, combinatie van een makkelijk en moeilijk pad

We lopen vanaf het bergstation rechtdoor en volgen nummer 5, deze gaat bij de splitsing linksaf. Deze route is wat rustiger, de meeste toeristen die alleen even het meer willen bekijken lopen de kortste route nummer 4.

Als we de nummer 5 wandelen, zien we ook de afslag naar de moeilijke wandeling nummer 8, maar we zijn verstandig en doen die (nu) niet. We lopen verder op wandelpad 5 en komen uit bij het meer, we zien daar een huisje. We gaan voor het huisje linksaf, via een bruggetje, en komen op een bospad wat langzaam afdaalt richting het meer.

”Dit pad is leuk mama!” zegt D. terwijl hij behendig over de rotsen klimt. Het pad daalt af tot aan het water. Bij het water aangekomen gaan we weer linksaf en lopen via een smal pad langs het meer. In de verte zien we een waterval, daar willen we graag naar toe.

Terugwandelen via route 4

Maar helaas, op een gegeven moment gaat het pad omhoog en moeten we langs een steile rots via staalkabels. Intussen is het harder gaan regenen en zijn de rotsen (te) glad geworden. Het is niet anders, het is te gevaarlijk vooral met A. nog in de draagzak. We besluiten terug te lopen naar het meer. Vanaf daar lopen we helemaal rechtdoor via route nummer 4.

Dit is een makkelijk pad en komt langs de botenverhuur. We wandelen verder en komen langs een paar gezellige restaurants. Vanaf hier is het nog zo’n 30 minuten terugwandelen naar het bergstation waar we de lift weer kunnen nemen. Al met al is dit een mooie wandeling van zo’n 2 uur met toch een beetje avontuur.

Bij de splitsing in de verte gaan wij naar links.
Pad nr. 5 komt uiteindelijk bij dit huisje bij het meer.
We gaan bij het huisje hier links het bruggetje over.
Een mooi smal paadje loopt door het bos richting het meer.
Het bospad komt uit het de Oechinenmeer. Het water is 18 graden, je kan er in zwemmen.
Het bospad komt uit het de Oeschinenmeer. Het water is 18 graden, je kan er in zwemmen.
Spannende paadjes met klimmen en klauteren vind D. het leukste.
Het wandelpad gaat langs een rots met kabels. Alleen geschikt voor oudere kinderen en op een droge dag.
Vanaf de rots hebben we prachtig uitzicht op het meer.

Moeilijke bergwandelingen, alpinepaden en klettersteig

Naast bovenstaande wandelingen zijn er bij de Oeschinensee ook moeilijkere wandelingen. Zo gaat wandeling nr. 7 naar de Hohtürli / Blüemlisalphütte op 2835 meter met een afstand van 4,5 uur. Wandeling nr. 9 is nog moeilijker en gaat via een klettersteig en alpinepad naar de Fründenhütte op 2562 meter. Deze laatste wandeling is alleen voor zeer ervaren bergsporters met de juiste uitrusting.

Het bospad komt uit bij een splitsing, hier gaat ook het alpinepad verder voor zeer geoefende klimmers.
Je kunt vanaf de Oechinensee ook naar verschillende berghutten klimmen.
Je kunt vanaf de Oeschinensee ook naar verschillende berghutten klimmen.

Oeschinensee in Kandersteg, praktische informatie

Wil je ook een bezoek brengen aan de Oeschinensee? Dan is de volgende informatie handig om te lezen:

Bereikbaarheid en toegankelijkheid van de Oeschinensee

De Oeschinensee is makkelijk bereikbaar vanuit Kandersteg in Zwitserland.

Parkeren

Er zijn meerdere parkeerplaatsen voor de Oeschinensee, dit kan wat verwarrend zijn. Als je navigeert op de Schützenweg in Kandersteg en bij het bord linksaf over het bruggetje gaat, kom je uit bij de parkeerplaats meteen bij de kabelbaan.

Bij deze parkeerplaats is het betaald parkeren en de parkeerautomaat accepteert alleen muntgeld, zorg dus voor wat contant geld. Wij waren voor 4 uur parkeren rond de 6 CHF kwijt (prijspeil 2022). Je hebt (bijna) altijd meer tijd nodig dan je denkt, dus gooi er ruim in.

2e parkeerplaats in het dorp

De Oeschinensee is een zeer populaire bestemming, vooral in het weekend en bij mooi weer. Als je wat later bent is de kans groot dat de parkeerplaats meteen bij de lift vol is. Je kunt dan in het dorp parkeren bij parkeerplaats “Im Chehr”. Vanaf daar gaat een wandelpad van ongeveer 10 minuten naar het dalstation. Waarschijnlijk moet je daar ook betaald parkeren met muntgeld.

Vanaf het treinstation gaat ook een bus, maar je kan vanaf het treinstation ook wandelen naar het dalstation. De wandeltijd is circa 15 minuten tot het dalstation van de Oeschinensee.

Toegankelijkheid

Bovenaan het bergstation moet je nog ongeveer een half uurtje wandelen naar de Oeschinensee. Zoals in dit blog uitgebreid beschreven gaan er verschillende wandelingen, die je eventueel ook met elkaar kunt combineren. Twee wandelingen zijn ook buggyproof, hoewel we dan wel een mountainbuggy aanbevelen, de ondergrond is gravel.

In de zomer rijd er dagelijks vanaf het bergstation ook een e-shuttle naar de Oeschinensee. Deze is niet zo groot en invaliden hebben altijd voorrang. De eerste rit gaat om 11 uur en de e-shuttle kost 12 CHF per rit. Kinderen betalen 8 CHF per rit.

Meer informatie over bereikbaarheid van de Oeschinensee lees je hier op de website.

Ben je slecht ter been dan kan je met de e-shuttle.

Bergbaan

Zoals in dit blog benoemd kan je vanuit het dalstation ook wandelend omhoog via 2 wandelroutes , meteen naar de Oeschinensee of eerst via het bergstation. De wandeltijd bedraagt circa 1,5 uur (exclusief stops) en je moet best een stukje stijgen.

Een andere optie is om de gondel te nemen. Deze is helaas niet gratis maar met je Gästekarte krijg je wel 20% korting. Heb je een andere Zwitserland pas, zoals de Halbtax dan krijg je ook korting. Prijzen van de gondel vind je hier op de website van Oechinen.

Blijf je langer in Zwitserland of het Berner Oberland, dan is het vaak voordeliger om bv. een Regional Pass aan te schaffen. We schreven een apart blog over alle trein- en kabelbaanpassen in Zwitserland, je vindt hem hier.

Eten en drinken

Bij de Oeschinensee zijn diverse gezellige restaurants. Er is een restaurant bij het bergstation, maar we vonden de restaurants bij de Oeschinensee zelf gezelliger. Bovendien heb je daar prachtig uitzicht op het bergmeer. Wandelpad nr. 4 komt langs deze restaurants. Ook op wandelpad nr. 5 kom je een restaurant tegen met uitzicht op de Oeschinensee.

Meer informatie lees je ook hier op de website van de Oeschinensee.

Overnachten

Bij de Oeschinensee zijn ook mogelijkheden om te overnachten. Meteen bij het bergmeer zijn overnachtingsmogelijkheden, waaronder in het Berghotel Arva. Makkelijk bereikbaar maar wel met een echt ‘hüttengevoel’. Er zijn meerpersoonskamers met gedeeld sanitair op de gang. Meer informatie vind je hier op de website van Berghotel Arva.

Er zijn ook nog een aantal andere hotels, je kunt ze allemaal vinden hier op de website van de Oeschinensee. Een camping zit bij het dalstation, informatie over deze camping vind je eveneens op de website van de Oeschinensee.

Vanaf de gondel zien we de camping liggen.

Activiteiten bij de Oeschinensee

Naast wandelen zijn er bij de Oeschinensee nog meer activiteiten:

Rodelen

Een aanrader is de rodelbaan die meteen bij het bergstation start. De rodelbaan is alleen geopend met droog weer. Meer informatie en prijzen vind je hier op de website van de Oeschinensee.

Huren roeiboot

Daarnaast is het mogelijk een roeiboot te huren, waarmee je de Oeschinensee vanaf het water kan bewonderen. Via wandeling 4 kom je bij de bootverhuur. Meer informatie en prijzen over bootverhuur vind je hier op de website van de Oeschinensee.

Vissen

Tenslotte kan je ook vissen in de Oeschinensee. Hiervoor moet je wel een vispas kopen bij het bergrestaurant en je eigen visspullen meenemen. Je kan eventueel ook een hele dag een ‘visboot’ huren met anker en viskast. Meer informatie lees je hier op de website van de Oeschinensee.

Je kunt bij de Oechinensee ook een roeiboot huren.
Je kunt bij de Oeschinensee ook een roeiboot huren.

Overige tips

De Oeschinensee is een zeer populaire activiteit. Vooral in het weekend en op zonnige dagen kan het er zeer druk zijn. Probeer – als het kan – op een door de weekse dag te gaan en zo vroeg mogelijk. Doe je de ‘makkelijke’ wandeling? Ga dan bij de eerste splitsing linksaf, dit is rustiger dan het pad rechtdoor.

Onlangs zijn er in de media berichten verschenen over schuivende rotsmassa’s in de directe omgeving van de Oeschinensee. Momenteel is de Oeschinensee nog steeds te bewonderen, maar volg altijd de adviezen op van de lokale autoriteiten voor je eigen veiligheid.

Wat meenemen naar de Oeschinensee?

Ga je naar de Oeschinensee neem dan in ieder geval het volgende mee:

• Goede bergschoenen
  • Kleding en reservere / warme kleding, bij het bergstation kan het altijd wat frisser zijn
  • Eventueel zwemkleding als je gaat zwemmen in het meer
  • Zonbescherming en wellicht regenkleding
  • Eten en drinken (er zijn ook restaurants, maar wel prijzig)
  • Contantgeld voor de parkeerautomaat
  • Gästekarte voor de korting bij de bergbaan
  • Folder van de wandelingen, te verkrijgen bij het kabelbaanstation

Ligging Oeschinensee in Kandersteg

Vanaf Utrecht is de Oeschinensee circa 865 kilometer.

Meer lezen:

We hebben veel meer tips voor een gave vakantie in de bergen met kinderen. Kijk hieronder voor meer inspiratie:

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: