Kindvriendelijke rondwandeling op de Niederhorn in Zwitserland
De splitsing bij het bakje van de ouder stoeltjeslift. Hier kan je of naar de Burgfeldstand op 2063 meter of doorlopen naar Oberburgfeld

Zwitserland 29 september 2021

Een kindvriendelijke rondwandeling op de Niederhorn in Zwitserland? Dat is klimmen, klauteren en spectaculaire uitzichten gegarandeerd. Wij maakten deze mooie wandeling tijdens onze tussenstop van onze zomervakantie in Italië. Lees hier ons verslag mét specifieke route en onze gouden tip voor een goedkope overnachting.

Zwitserland, een prima tussenstop na een vakantie in Italië

Vrijwel ieder jaar als we in Italië op vakantie gaan, proberen we op de terugweg een mooie tussenstop in Zwitserland te plannen. Geografisch ligt Zwitserland prima op de route naar Nederland én we zijn grote liefhebbers van het mooie (berg)landschap dat Zwitserland biedt.

Als het even kan, dan sluiten we onze vakantie dus graag af met een mooie (berg)wandeling in Zwitserland. Zo maakten we een voorgaand jaar nog een prachtige wandeling in het Lötchental, eveneens gelegen in Zwitserland. Lees meer in ons aparte blog hierover.

”Misschien moten we dit keer een tussenstop maken in het Berner Oberland, in de buurt van Interlaken en Beatenberg. Die regio is erg mooi en het ligt perfect op de route naar Nederland.” zeg ik mijn man Manolito als we nog in Italië zijn. ”We zouden bijvoorbeeld kunnen overnachten in Beatenberg en vanuit daar een mooie wandeling op de bergkam van de Niederhorn kunnen maken”.

Dat klinkt goed, de keuze is snel gemaakt, tijdens onze terugreis naar Nederland maken wij inderdaad een tussenstop in Beatenberg met een prachtige (berg)wandeling op de Niederhorn. Lees hieronder de route en mijn tip voor betaalbaar overnachten in Beatenberg.

Niederhorn, een bergtop in het Berner Oberland bij Beatenberg

De Niederhorn is een bergtop van de Emmentaler Alpen, gelegen in het Berner Oberland in Zwitserland, vlakbij het plaatsje Beatenberg. Hoewel de Niederhorn met 1950 meter hoogte niet de hoogste top is van dit mooie alpengebied, is het uitzicht van deze berg wel meer dan spectaculair. Bovenop de Niederhorn heb je een prachtig uitzicht op het meer van Thun en de Berner Alpen, bestaande uit onder andere het beroemde bergtrio Eiger, Mönch en Jungfrau.

Prima te bereiken

De bereikbaarheid van deze regio is daarnaast goed, komende vanuit Italië nemen we de autotrein Kandersteg. Vanaf daar rijden we naar Interlaken, gelegen aan het meer van Thun. Vanaf Interlaken gaan we de bergen in, richting het bergplaatsje Beatenberg. Dat is zo’n 20 kilometer haarspeldbochten rijden, maar de weg is breed en goed onderhouden.

Bovenop de top van de Niederhorn heb je een prachtig uitzicht op de bergtoppen van het Berner Oberland.

Goed én goedkoop overnachten in Natuurvriendenhuis Beatenberg

Een nadeel van Zwitserland is over het algemeen het hoge prijsniveau, zowel voor eten, drinken als overnachten. In Interlaken is nog wel een camping te vinden, maar in Beatenberg zijn uitsluitend (zeer) kostbare hotels. Prijzen voor een familiekamer starten daar vanaf ongeveer 200 tot 250 euro per nacht, exclusief ontbijt of diner. Gelukkig ben ik vanuit mijn kindertijd bekend met zogenaamde ‘natuurvriendenhuizen’.

Natuurvriendenhuizen, goedkoop overnachten op de mooiste plekjes

Natuurvriendenhuizen liggen in Nederland, maar ook in Europa en lijken qua concept een beetje op jeugdherbergen. De huizen liggen vaak midden in de natuur en zijn zowel toegankelijk voor leden als niet-leden. In een natuurvriendenhuis kan je vaak kiezen voor een eigen kamer of een gedeelde ‘lager’ en deel je gemeenschappelijke ruimtes als eetzaal, keuken en/of doucheruimtes.

Zelfverzorging en kindvriendelijk

In tegenstelling tot een hotel word je in een natuurvriendenhuis uitdrukkelijk uitgenodigd om je eigen eten- en drinkwaren te nuttigen. Kortom, je neemt vooraf je eigen boodschappen mee en je bereid zelf je eigen maaltijd in de vaak goed uitgeruste keuken.

Door dit concept van ‘zelfverzorging’ en het ontbreken van ‘consumptiedwang’ is een overnachting in een natuurvriendenhuis vooral voor gezinnen een betaalbare verblijfsmogelijkheid (helemaal in Zwitserland). Daarnaast is het ook erg kindvriendelijk; kinderen komen makkelijk met elkaar in contact en spelen samen. Vaak heeft ieder natuurvriendenhuis wel iets van een speelkamer of is er de natuur direct om het huis, die volop speelmogelijkheden biedt.

Overigens zijn er de laatste tijd ook steeds meer huizen waarin je niet meer zelf kan of mag koken. Dit is jammer, maar vaak ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan een ‘normaal’ hotel of pension. Benieuwd geworden over het concept natuurvriendenhuizen of op zoek naar een overzicht van alle Natuurvriendenhuizen? Lees dan hier meer op de website van de Nivon.

Natuurvriendenhuis Beatenberg

Tijdens onze tussenstop in Beatenberg kiezen wij ervoor om ook te overnachten in een natuurvriendenhuis, ‘Naturfreundehaus Beatenberg’ op 1200 meter hoogte. Ik ben benieuwd of ik het nog herken, zelf heb ik hier ruim 25 jaar geleden gelogeerd tijdens een vakantie met mijn ouders en broers.

We zien de vlag van het natuurvriendenhuis al wapperen, er is vrijwel niks veranderd. De deur is open en er ligt een briefje voor ons klaar. Er staat in dat er de komende dagen geen huiswacht aanwezig is, maar we zelf een kamer kunnen uitkiezen en de betaling in de brievenbus mogen doen. Wauw, wat een vertrouwen, mooi dat dit gewoon nog kan.

We lopen rond door het natuurvriendenhuis, alles ziet er super schoon uit, de keuken is groot en van alle gemakken voorzien. De eetzaal is niet zo sfeervol, maar daarentegen is er een fijn terras met prachtig uitzicht op het meer van Thun en de besneeuwde bergtoppen.

Onze kamer is klein maar fijn en door het vele hout, de rood-wit geblokte gordijntjes en de houten bedbakken voelt het heel ‘cosy’ aan. De gedeelde wc en doucheruimte is op de gang en zijn netjes en schoon.

Tijdens ons verblijf is er ook een Duits gezin met twee kindjes, waarvan één de leeftijd heeft van onze kleuter D. Ze gaan gelijk lekker spelen, terwijl wij onze bagage en boodschappen uitladen. En, niet onbelangrijk, voor een overnachting zijn we met zijn drieën zo’n 55 euro kwijt. Een stuk voordeliger dan wat we anders in een hotel kwijt zouden zijn.

Tijdens ons verblijf in Beatenberg overnachten we voordelig in een natuurvriendenhuis.

Kindvriendelijke rondwandeling op de Niederhorn

Na een prima nacht en een lekker zelfgemaakt ontbijt in ‘ons’ natuurvriendenhuis is het tijd voor onze (berg)wandeling. We hebben een wandeling uitgezocht die ook voor een bijna 5-jarige kleuter (hopelijk) goed vol te houden is. Vorig jaar kon hij nog bij ons in de draagzak, maar daar is hij nu inmiddels echt te zwaar voor.

Met de kabelbaan naar de top van de Niederhorn

We starten onze wandeling bij het dalstation van de kabelbaan in Beatenberg, een paar minuten met de auto vanaf het natuurvriendenhuis. We kopen alleen een enkele reis naar boven en betalen voor 2 volwassenen en een kleuter zo’n 50 euro (prijspeil 2019). Best een flink bedrag als je bedenkt dat je hooguit 10 minuten in de kabelbaan zit.

Vanuit de kabelbaan zien we veel paragliders. ”Dat wil ik ook, roept onze kleuter enthousiast”. ”Niet eerlijk!” is zijn reactie als ik vertel dat hij daar toch echt iets te klein voor is. Na een kleine 10 minuten zijn we op de top van de Niederhorn aangekomen, het is helder weer en we hebben prachtig uitzicht op de bergtoppen van het Berner Oberland. Ook zien we in de verte het blauwgroene water van het meer van Thun liggen.

Aan de andere kant kunnen we in het Justistal kijken, de afgrond is steil en de diepte onder me duizelt me een beetje. Ondanks het hek, houd ik D. zijn hand dan ook stevig vast.

In Beatenberg nemen we de kabelbaan naar de top van de Niederhorn, het startpunt van onze rondwandeling.
Vanaf de top van de Niederhorn heb je werkelijk prachtig uitzicht.
Aan de andere kant van de bergkam kijk je in het Justisdal.

Via het panoramapad richting Burgfeldstand op 2063 meter

Onze wandeling begint vanaf het bergstation van de bergbaan. Vanuit de overzichtskaart gezien, nemen we het ‘bovenste’ pad, richting de bergtop ‘Burgfeldstand’ op 2063 meter. Het pad blijft vrijwel op gelijke hoogte en we worden omringd door grazende almkoeien. We zitten duidelijk boven de boomgrens, want hier is niet tot nauwelijks begroeiing.

Na een tijdje komen we aan bij een splitsing, er staat een oud bakje van de stoeltjeslift die hier vroeger liep. Bij de splitsing kan je rechtdoor of linksaf naar de bergtop Burgfeldstand op 2063 meter. We besluiten linksaf te slaan en een stukje omhoog te lopen richting deze bergtop. Maar met mijn 22 weken zwangere buik valt me dat behoorlijk tegen, dus we besluiten om de klim naar de Burgfeldstand te laten voor wat het is. Daarnaast hebben we ook nog een behoorlijke tocht te gaan.

Het eerste stuk van de wandeling loopt over de bergkam van de Niederhorn.
We lopen een klein stukje naar de Burgfeldstand, maar besluiten na een rustpauze toch om te draaien en verder te lopen naar Oberburgfeld.

Rechtsaf naar Oberburgfeld, een kaasboerderij met prachtig uitzicht

Vanaf het oude stoeljesliftje lopen we verder rechtdoor tot aan de volgende splitsing. Daar gaan we rechtsaf en volgen de gele bordjes naar Oberburgfeld. Het pad daalt geleidelijk naar een hoogte van zo’n 1800 meter. Het pad is prima, maar wel met grote keien, onze kleuter springt stevig aan de hand van Manolito van kei naar kei. Ook zien we steeds meer begroeiing en loofbomen en in de verte nog steeds het prachtige uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.

Na een stukje lopen zien we een boerderijtje liggen met rode parasols, we zijn aangekomen bij Oberburgfeld op 1835 meter. Bij de boerderij verkopen ze Zwitserse kaas, biologische streekgerechten, drinken en ijs. Een heerlijk plekje om even te pauzeren, wat te eten of gewoon te genieten van het nog steeds prachtige uitzicht.

Na een tijdje komen we bij een tweede splitsing, hier gaan we rechtsaf richting Oberbergfeld.
Bij Oberburgfeld is een kaasboerderij waar je wat kan eten of drinken.
Vanaf de boerderij houden we rechts aan, richting het middenstation Vorsass.
We zijn duidelijk wat afgedaald, want op dit stuk van de wandeling is meer begroeiing.
De rondwandeling op de Niederhorn is heel veelzijdig qua landschap.
Van dat klauteren word je wel moei, even uitrusten.

Vanaf Oberburgfeld naar Vorsass op 1581 meter

Vanaf de boerderij in Oberburgfeld gaan we rechtsaf en volgen we de gele bordjes naar Vorsass op 1581 meter. Hier ligt het middenstation van de kabelbaan. Volgens de bordjes is dit nog zo’n 45 minuten lopen. D. vindt het een ‘spannend’ paadje, het pad kronkelt tussen het loofbos, er zijn stenen om overheen te klauteren en waterstroompjes om overheen te springen. D. vindt het prachtig en lijkt nog voldoende energie te hebben.

Er is hier duidelijk meer begroeiing, toch kunnen we tussen de bomen door nog steeds de besneeuwde bergtoppen aan de overkant blijven zien. Het pad blijft geleidelijk naar beneden kronkelen, hoewel we soms ook een klein stukje moeten klimmen. Het is fijn dat er geen diepe afgronden zijn, want dat had ik anders voor een 5-jarige wel wat eng gevonden.

Tijdens de rondwandeling op de Niederhorn is het soms klimmen en klauteren.
En soms over kleine waterstroompjes springen.
Kronkelende paadjes door de loofbomen door.
Tussen de bomen door hebben we nog steeds uitzicht op de besneeuwde bergen van het Berner Oberland.

Het laatste stukje van de wandeling, via een almweide naar Vorsass

Het laatste stukje gaat via een almweide naar Vorsass. Hier zien we de grazende koeien weer en komen we een mooie barbeque plek tegen. Onze kleuter heeft het even zwaar en wil eigenlijk niet meer verder lopen. Dat snap ik wel, met zijn korte beentjes van steen naar steen springen heeft hem wel vermoeid. Met een ijsje in het vooruitzicht weten we het nog een kilometer te rekken, maar daarna wil hij echt niet meer, ”Mama, optillen”.

Het optillen laat ik aan manlief over, die dat gelukkig geen bezwaar vindt, we zijn er gelukkig ook bijna. In de verte zien we het restaurant van het middenstation al liggen. Daar aangekomen ploffen we neer op het terras en eten we een ijsje. D. vermaakt zich op de schommels en glijbaan, van vermoeidheid is even niks meer te bespeuren.

Het laatste stuk van de rondwandeling Niederhorn gaat via een almweide, wederom met prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.
Onderweg komen we nog een mooie barbeque plek tegen.
Onze kleuter is toch wel moe geworden, het laatste stukje even lekker op de rug.

Met de kabelbaan terug naar het dalstation in Beatenberg

Het idee was om vanaf Vorsass terug te wandelen naar het dalstation in Beatenberg. Normaal gesproken was dat geen probleem geweest, maar met mijn dikke buik wordt me dat net wat te ver. Ik besluit om samen met D. de kabelbaan terug te nemen naar het dalstation.

Onze rondwandeling eindigt bij het middenstation Vorsass, hier is een leuk restaurantje met speeltuin voor de kinderen.
Vanaf het middenstation neem ik met D. de kabelbaan naar beneden, maar je kunt ook prima terugwandelen of via een ‘trotti-bike’ naar beneden.

Met een Trotti-bike de berg af

Vanaf de kabelbaan zien we ook gezinnen die het laatste stukje met een step naar beneden gaan. Ik lees in de brochure dat je vanaf het middenstation in Vorsass een step (‘Trotti-bike’) inclusief helm kan huren voor CHF 14 (ongeveer 12 euro) en zo naar beneden kan gaan. Het ziet er erg leuk en relaxed uit, je ‘stept’ namelijk over een autovrije, maar wel geasfalteerde weg.  Als ik niet zwanger was geweest en D. wellicht net een jaartje ouder was hadden we dit zeker overwogen.

Kaasfonduen bij Gasthaus Riedboden

Moe maar voldaan komen we aan bij het dalstation van Beatenberg. Wauw, het was wederom een prachtige wandeling in Zwitserland. Om onze vakantie echt af te ronden besluiten we om ’s avonds te gaan kaasfonduen bij Gasthaus Riedboden. Dit restaurant met dierenweide en kleine speeltuin ligt 200 meter van ‘ons’ natuurvriendenhuis en de prijzen zijn voor Zwitserse begrippen zeer acceptabel.

Wil je ook kaasfonduen, dan moet je dit van tevoren wel even doorgeven en een reservering maken. Meer info en contactgegevens vind je hier

Kindvriendelijke rondwandeling Niederhorn, handig om te weten:

Vanaf het bergstation van de Niederalm is het zo’n 40 minuten lopen naar de boerderij in Oberburgfeld. Vanaf Oberburgfeld is het een klein uur lopen naar het middenstation, waar tevens een restaurantje is. Vanaf daar kan je kiezen om met de kabelbaan terug te gaan naar het dalstation in Beatenberg, zelf terug te wandelen (ongeveer 40 minuten) of met de Trotti-bike die je bij het middenstation kan huren.

Al met al hebben wij ongeveer 2 uur gelopen, exclusief pauzes. Je kan de wandeling uitbreiden met een klim naar de Burgfeldstand op 2063 meter, de extra wandeltijd is dan zo’n 45 minuten.

De rondwandeling op de Niederhorn is vooral erg mooi vanwege de uitzichten op de bergtoppen van het Berner Oberland. Is het erg bewolkt dan moet je je afvragen of het wel zinvol is om deze wandeling te maken, mede gezien de kosten van de kabelbaan.

Meer informatie over de Niederhorn, zoals activiteiten maar ook prijzen van de bergbaan vind je hier

Draagzak prima, maar niet geschikt voor kinderwagens

Vrijwel de gehele wandeling gaat over een bergpad. Dit bergpad is prima te lopen, maar absoluut niet geschikt (lees: onmogelijk) voor kinderwagens. De wandeling is eventueel wel goed te doen met een kindje in een draagzak, aangezien de wandeling vrijwel alleen maar afdaalt en niet tot nauwelijks klimt.

Het pad tussen Oberburgfeld en Vorsass is bij droog weer prima te lopen, wel is het soms klimmen en klauteren over rotsblokken (iets wat onze kleuter juist erg leuk vond). Echter, bij regen vermoed ik dat het pad erg glibberig kan worden.

Weersvoorspelling

Het weer in de bergen kan altijd snel omslaan. Zorg ervoor dat je vooraf de weersvoorspelling in de gaten houdt. Neem daarnaast voldoende drinken mee, een goede zonnebrand en een vestje voor als het afkoelt.

Ligging Niederhorn bij Beatenberg:

De Niederhorn bij Beatenberg is vanaf Utrecht in zo’n 9 uur per auto te bereiken (851 kilometer vanaf Utrecht).

Meer lezen:

We hebben veel meer tips voor een gave vakantie in de bergen met kinderen. Kijk hieronder voor meer inspiratie:

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: