Trümmelbachfälle in Zwitserland, een bezoek aan de grootste ondergrondse watervallen van Europa!
Wandelen door de Trümmelbachfälle is een ware belevenis.

Zwitserland 2 augustus 2022

De Trümmelbachfälle is een spectaculaire gletsjerkloof in Lauterbrunnen, in Zwitserland. Vooral met kinderen is dit een ‘must-do’ als je in de Jungfrauregio bent. Hier wandel je door nauwe rotsspleten terwijl het water in volle snelheid langs je heen raast.

Wil je meteen al een indruk krijgen van de Trümmelbachfälle? Bekijk dan hieronder het filmpje voor een impressie.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

Trümmelbachfälle, ondergrondse watervallen in Lauterbrunnen

De Trümmelbachfälle ligt in het Zwitserse Lauterbrunnental en behoort tot de Jungfrauregio. Het is eigenlijk een waterval maar dan grotendeels in een kloof. Deze is op sommige plekken zo smal dat er vrijwel geen daglicht kan komen.

De Trümmelbachfälle worden daarom ook wel aangeduid als de ondergrondse watervallen. Ze zijn meteen ook de grootste, toegankelijke, ondergrondse watervallen van Europa.

Aankomst bij de Trümmelbachfälle

Vanuit ons appartement in het Lütchental rijd ik in een klein half uurtje naar de Trümmelbachfälle. Eerst kom ik door het sfeervolle Lauterbrunnen, dan rijden we verder het Lauterbrunnental in. Aan de linkerkant zien we een grote parkeerplaats van de Trümmelbachfälle. We hebben snel een plekje gevonden en we kunnen hier gratis parkeren.

Alleen toegankelijk voor kinderen vanaf 4 jaar

Ik bezoek de Trümmelbachfälle alleen met mijn zoon D. van 7 jaar. Om veiligheidsredenen mogen kinderen onder de 4 jaar de waterval niet bezoeken. Als we het betaalhuisje zijn gepasseerd komen we uit bij een soort van grot, hier kom je bij een ondergrondse lift die je naar het hoogste punt brengt.

Ernaast staan informatieborden over de waterval. Hierop is te lezen en te zien dat de waterval via 10 ’treden’ naar beneden komt, helemaal tot aan het dal

Het informatiebord laat zien dat de Trümmelbachfälle in 10 'treden' naar beneden gaat.
Het informatiebord laat zien dat de Trümmelbachfälle in 10 ’treden’ naar beneden gaat.

Met de lift of via de trap omhoog naar het hoogste punt

De watervallen beginnen op een hoogte van 975 meter en komen uit in de rivier in het dal op 835 meter. Het hoogteverschil is dus 140 meter. We kunnen kiezen voor de ondergrondse lift of om via de trap naar het hoogste punt te lopen.

De keuze is snel gemaakt, we nemen de ondergrondse lift en lopen de donkere ‘grot’ in, het lijkt een beetje op een mijnschacht. In de lift gaan zo’n 20 mensen en gaat steil omhoog. Het ritje gaat vrij snel, ik denk nog geen 5 minuten en het is ook niet eng.

Mocht je last hebben van claustrofobie dan kan je ook via de trap naar het hoogste punt. Dat is wel werk aan de winkel voor de benen, want het zijn behoorlijk wat trappen. Als we uit de lift komen zijn we ook nog niet meteen op het hoogste punt. Via trappen en tunnels klimmen we nog een stukje verder omhoog. We zien al wel het water met een enorme kracht naar beneden kletteren.

De ondergrondse lift die ons een stuk omhoog brengt in de Trümmelbachfälle.
Via trappen klimmen we helemaal tot het hoogste punt.

20.000 liter water per seconde

Na het beklimmen van nog een aantal trappen komen we aan bij het hoogste punt. Wat een oergeweld én lawaai. Per seconde raast er maar liefst 20.000 liter water naar beneden. Het is indrukwekkend te zien hoe het water helemaal zijn eigen weg heeft gevonden in de rots. Gelukkig staan er goede hekken voor, want het is ook bijna een beetje angstaanjagend, zo hard gaat het.

D. kijkt zijn ogen uit en kan alleen nog maar een ”wow” uitbrengen. Het is trouwens behoorlijk fris in de kloof en we krijgen regelmatig spetters van het ijskoude gletsjerwater over ons heen. Buiten was het boven de 30 graden, maar hier is het vooral voor D. bibberen met zijn t-shirt en korte broek.

We staan op het hoogste punt van de Trümmelbachfälle.

Draaikolken, watervallen en stroomversnellingen

Vanaf het hoogste punt dalen we langzaam weer af naar beneden. Dit gaat veelal door de rots via trappen en gangen. Overal zien we uitzichtpunten op draaikolken, watervallen en stroomversnellingen. Het is erg fascinerend en ik blijf maar foto’s maken. Wat een kracht van moeder natuur!

D. vindt het ook erg mooi, maar ook wel ‘heftig’; het geluid van het rasende water is behoorlijk hard en intens. Zoals eerder vermeld zijn de watervallen voor kinderen onder de 4 jaar niet toegankelijk maar ik denk dat het voor kleine kinderen misschien ook wel een beetje té heftig kan zijn.

Trümmelbachfälle zijn de grootste ondergrondse watervallen van Europa.
In de Trümmelbachfälle raast per seconde 20.000 liter water naar beneden.
Met kinderen is het pad prima te wandelen en er staat overal hekken.
Onderweg zijn er overal uitkijkpunten.
Trümmelbachfälle, een indrukwekkend natuurverschijnsel.

Van ondergronds naar bovengronds

Als we verder zijn afgedaald komen we ook weer uit de rots, het is hier meteen een stukje warmer. Hoewel ik het eerste deel (ondergronds) wel het meest spectaculair vind, is het deel ‘buiten’ ook nog steeds heel indrukwekkend. Je ziet de rotswanden die op sommige plekken helemaal glad zijn gepolijst door het schurende water.

In de verte zien we weer wat daglicht.
We gaan van de ondergrondse watervallen naar de bovengrondse.
Een prachtig doorkijkje naar het Lauterbrunnental.
Ook bovengronds raast het water met enorme vaart naar beneden.

De laatste treden tot aan het dal

We komen we langs de plek waar de lift ons omhoog heeft gebracht. Vanaf daar nemen we nu de laatste trappen naar beneden. Het is dus geen rondwandeling, maar je loopt dezelfde weg omhoog en weer naar beneden. Niet erg, want je ziet de watervallen weer vanuit een heel ander perspectief.

Het onderste deel van de wandeling geeft niet alleen een mooi uitzicht op de waterval maar ook op het Lauterbrunnental en bergen in de verte.

De laatste treden naar beneden.
Ook bovengronds is het erg mooi.
Het laatste stukje gaat door het bos.
Het laatste stukje gaat door het bos en hebben we uitzicht op het Lauterbrunnental.
En dan zijn we na ongeveer een uur weer terug bij het eindpunt.

Trümmelbachfälle met kinderen, handig om te weten:

Wil je de Trümmelbachfälle met kinderen bezoeken, dan is de volgende informatie handig om te weten.

Prijzen en openingstijden

De Trümmelbachfälle is van begin april tot begin november dagelijks te bezoeken van 9.00 uur tot 17.00 uur. In juli en augustus is de waterval dagelijks te bezoeken van 8.30 uur tot 18.00 uur.

Volwassene betalen 14 CHF en kinderen van 6 tot 15 jaar betalen 6 CHF (prijspeil 2022). Parkeren is gratis.

Toegang en bereikbaarheid

De Trümmelbachfälle is niet toegankelijk voor kinderen onder de 4 jaar oud. Daarnaast moet je behoorlijk wat trappen op, het is onmogelijk om de waterval met een kinderwagen te bezoeken. Ook zijn honden niet toegestaan.

Wij waren er aan het einde van de dag, toen was het niet zo druk. Ik kan me voorstellen dat het midden op de dag een stuk drukker kan zijn. Probeer de drukte te omzeilen, want er is geen rondwandeling en iedereen gaat via hetzelfde pad ook weer terug.

Reken voor het bezoek van de Trümmelbachfälle circa 1,5 tot 2 uur, afhankelijk of je met de lift of helemaal wandelend naar het hoogste punt gaat.

Wat meenemen?

Toen wij de Trümmelbachfälle bezochten was het meer dan 30 graden. Toch was het in de kloof echt behoorlijk fris. Kortom, neem echt warme kleding mee en dichte schoenen. is het buiten warm, in een kloof is het vaak een stuk frisser.

Het geluid van de waterval is behoorlijk hard. Is je kind hier gevoelig voor? Neem dan vooral oordopjes mee. Bij de parkeerplaats is een restaurant waar je wat kunt eten en drinken en waar ook toiletten zijn.

Ligging Trümmelbachfälle

De Trümmelbachfälle is vanaf Utrecht circa 865 kilometer.

Meer lezen:

We hebben veel meer tips voor een gave vakantie in de bergen met kinderen. Kijk hieronder voor meer inspiratie:

Hebben we jou kunnen inspireren? Dan maak je ons blij! En ons niet alleen, dit blog is namelijk tot stand gekomen in samenwerking met de Jungfrauregio en MySwitserland. Natuurlijk zijn onze blogs altijd gebaseerd op onze eigen mening en reiservaringen.

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: