
Op zoek naar een Landal park in Oostenrijk? Op basis van onze eigen ervaringen, die…
Voordat ik kennismaakte met de Thule Approach daktent was ik al een kampeerliefhebber. En gelukkig ik niet alleen, ook de rest van het gezin wil graag naar de camping toe. Kamperen doen wij voornamelijk in Nederland en een enkele keer in de bergen. Voor ons betekent kamperen lekker opgaan in de natuur en is de camping een fijne speelomgeving voor de kinderen. Ook zijn we gek op het knusse maar ook wel het kneuterige dat kamperen met zich mee brengt.
Op de vraag of we dan ook veel gaan kamperen kan ik snel, maar ook een beetje teleurstellend antwoorden: nee, helaas minder dan we graag zouden willen. En als ik dan bij mezelf te rade ga hoe dat komt, dan ligt het al snel aan de volgende aspecten:
Eigenlijk best jammer, want we hebben gemerkt dat kamperen voor het hele gezin een hele leuke ervaring is. En niet onbelangrijk: verblijven op een camping (ook in de bergen) is doorgaans toch een stuk goedkoper dan een accommodatie huren.
Na de Thule Approach daktent verschillende malen online voorbij te hebben te zien komen was mijn interesse gewekt. Deze daktent is ingeklapt een compact en snel te monteren pakket en schijnt heel snel op te zetten te zijn. Door de positie op het dak van de auto is het mogelijk ook een oplossing voor optrekkende kou en vocht. Is de Thule Approach dan de oplossing voor onze ‘kampeeruitdagingen’? We werden dan ook erg blij van het bericht dat we de Thule Approach mochten gaan testen.
Voordat we de Thule Approach gaan testen verdiepen wij ons eerst uitgebreid in deze daktent. Voor ons is kamperen in een daktent niet enkel een nieuwe ervaring, maar we nemen de Thule Approach ook gelijk mee naar onze trip door de Dolomieten in juni 2024. Dit betekent veel rijden, uitdagende bergpassen en de kans op nat en koud weer. Kortom, ideale omstandigheden om deze daktent eens goed aan de tand te voelen.
Thule heeft haar daktent uitgebracht in drie varianten: de Thule Approach S, de Thule Approach M en de Thule Approach L. Deze daktenten zijn in dezelfde volgorde geschikt voor 2, 3 en 4 personen. Thule staat op zichzelf bekend vanwege haar kwaliteit en laat deze kwaliteit ook weer terug komen bij deze robuuste daktent. De Thule Approach is dan ook uitgebreid getest in het Thule Test Center™ in Hillerstorp, Zweden. Hier is de daktent getest op regen- wind- en klimaatinvloeden, op een schuiftafel om het effect van lange ritten na te bootsen en natuurlijk ontbreken de botsproeven niet.
Thule heeft de Approach daktent zelf ontworpen en verzorgt ook zelf de productie van de daktent. Thule staat dan ook voor de hoogwaardige kwaliteit van de Thule Approach. De Thule approach is beloond met een international iF Design Award voor het uitstekende ontwerp.
Thule wil avontuurlijk reizen makkelijker, comfortabeler en leuker maken. De flinke binnenruimte van de Thule Approach draagt daar ook aan bij. En op het dak van de auto slapen is natuurlijk al een avontuur op zich. Wat de Thule Approach uniek maakt is dat de daktent nagenoeg in zijn geheel open te ritsen is. Dit maakt het avontuur zeker compleet. Zo is de Thule Approach niet enkel een plek om in te slapen, maar ook voor de kids om lekker in te hangen of spelen in de open lucht.
De open lucht is overigens zeer zorgvuldig benaderd door Thule. Doordat zowel de voor- als achterzijde maar ook de vier bovenzijden eenvoudig open te ritsen zijn ervaar je dat je midden in de natuur bent. En door de positie boven op de auto kan je, zonder dat iemand het ziet, ’s avonds heerlijk naar de sterren kijken. Deze beleving prikkelt ons en we kunnen niet wachten om de Thule Approach mee te nemen.
Wij nemen de M-versie mee van de Thule Approach in de kleur Pelican Grey. De Approach is overigens ook verkrijgbaar in Fennel Tan en Dark Slate. De M-versie heeft de volgende afmetingen:
De daktent is van binnen heerlijk ruim en de lengte van 240 cm biedt ook de mogelijkheden om nog wat bagage in de tent mee te nemen. In de specificaties wordt aangegeven dat de M-variant geschikt is voor 2 volwassenen of 2 volwassenen en 1 kind. De breedte van 130 cm is wat mij betreft voldoende voor 2 personen (je ligt immers in een slaapzak). Ik zou onze dochter van 4 er denk ik nog wel naast durven laten liggen, maar dit zal dan wel een beetje krap gaan worden. Alle afmetingen van de kleinere S-variant en de grotere L-variant lees je hier. De Thule Approach M heeft overigens zelf een maximale belasting van 300 kilo.
Het leuke van de Thule Approach is dat hij geschikt is voor de meeste auto’s. Dit betekent dat je zowel met een SUV, sedan, bestelwagen of hatchback de Thule Approach mee kan nemen. Het is wel van belang om vooraf het draagvermogen van je auto te checken. Dit staat vaak online op de pagina van de fabrikant en/of in het instructieboekje. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het gewicht dat je auto op het dak mag hebben tijdens het rijden en tijdens stilstand. Op de website van Thule kan je jouw auto selecteren en kijken of deze geschikt is voor de Thule Approach daktent.
Om te beginnen heb je geschikte dakdragers nodig. Gezien de Thule Approach op mijn (eveneens Zweedse) Volvo XC60 wordt gemonteerd ga ik er vanuit dat de Volvo dagdragers die ik heb ook wel matchen met de Thule Approach. Helaas, door de plastic kappen zijn de montagebeugels van de Thule Approach niet te monteren en moet ik uitwijken naar andere dakdragers. Op de site van Thule staan meerdere geschikte dakdragers. Zelf neem ik de Thule Wingbar mee.
Het gebruiksgemak begint bij de montage van de daktent. Thule claimt dat dit binnen enkele minuten kan met de innovatieve bagagebeugels, wat de helft is ten opzichte van traditionele daktenten. Ook fijn: een van de montagebeugels is voorzien van een slotje waardoor kwaadwillenden toch wat meer moeite moeten doen om te tent eraf te kunnen halen.
Door Thule is ook aan het comfort gedacht. Niet enkel kan de Thule Approach bijna overal opengeritst worden, ook zijn alle doeken eenvoudig op te rollen en vast te maken. Daarnaast zijn in de daktent opbergvakken aanwezig voor je kleine spullen. De Thule Approach is voorzien van een dubbellaags schuimmatras waardoor je geen eigen matras of luchtbed mee hoeft te nemen. Dat scheelt weer.
Tot slot zijn er hoop accessoires verkrijgbaar die het kamperen in de Thule Approach nog wat aangenamer maken. Wij namen de Thule Approach Awning mee, net als de Thule Rooftop Tent Organizer en de Thule Fitted Sheet. Daarnaast doken we nog in onze eigen kampeervoorraad voor onder andere een grondzeil, levelers en lampjes.
Al deze informatie over de Thule Approach klinkt veelbelovend. Tijd om deze daktent zelf te gaan testen tijdens een mooie trip in de Dolomieten.
Om de daktent op de auto te bevestigen monteer ik eerst de dakdragers op de auto, tegenwoordig een fluitje van een cent. Daarna is het tijd voor de Thule Approach M. Met een gewicht van 58 kilo til ik deze samen eenvoudig op de auto. De bijgeleverde montagebeugels zijn ook snel te monteren en met (moment)sleutel zet ik de daktent eenvoudig vast en op slot. Al met al nog geen 15 minuten werk. Met de tent (en bijgeleverde matras) op het dak houden we bovendien voldoende ruimte over in de auto voor bagage en camping benodigdheden.
We hebben een flinke rit voor de boeg waarbij we eerst Duitsland doorkruisen voordat de bergen in beeld komen. In een online instructie van Thule lees ik dat de maximum snelheid van 130 km/h niet overschreden mag worden. Uiteraard wordt het ook aangeraden om je rijgedrag altijd aan te passen aan de lading die je mee neemt, in dit geval de Thule Approach daktent. Ik doe dus net wat rustiger aan in de bochten en met het nemen van drempels et cetera. De cruise control gaat aan en ik neem lekker de tijd voor de rit richting de bergen.
Mijn reis gaat via de Duitse Autobahn, door Oostenrijk met onder andere de Fernpass, de schitterende Gardena pass en Sella pass in Italië. Het laatste stukje is een hoop gekronkel richting de Marmolada, onze eindbestemming in de Dolomieten. Het geluid dat de daktent produceert valt mij mee. Iets meer dan het rijden met een dakkoffer, maar niet hinderlijk. Het verbruik hebben we niet exact bijgehouden, maar ook dit viel mij nog mee. Als ik een ruwe schatting moet maken dan denk ik dat het verbruik tussen de 10% en 20% hoger lag dan gemiddeld zonder daktent.
We krijgen een schitterende plek toegewezen op Camping Marmolada Malga Ciapela waar we de eerste dagen verblijven. Nu begint het echte werk en kijken we of de belofte van Thule met betrekking tot het snelle opzetten klopt. Na de auto waterpas gezet te hebben met de levelers (belangrijk voor de daktent en voor je eigen comfort) is het letterlijk 2 minuten werk. Ik rits de hoes open, haal hem eraf, trek de lader uit en klap daarmee de daktent open. Hier word ik toch wel heel erg blij van!
De Thule Approach is voorzien van een regenhoes die ik met 4 stalen pinnen nog even span. De stevige constructie van de Thule Approach maakt dat het geheel staat met enkel de tent openklappen. Ideaal als je het mij vraagt. We maken daarna het geheel af met de luifel en schoenenzak. Je ziet dat men bij Thule goed heeft nagedacht over het gemak van opzetten (en natuurlijk afbreken). Zo rits ik de luifel eenvoudig aan de Thule Approach, zet de 4 uitschuifbare poten eronder en span het geheel met 6 scheerlijnen. En ook ideaal: dit alles is prima alleen te doen zonder hulp.
Thule heeft tal van korte tutorials op haar website gezet zodat je alvast een indruk kan krijgen, of als je ter plekke toch even ondersteuning nodig hebt.
Eén van de USP’s van de Thule Approach: comfort dicht bij de natuur. Aan ons om dit zelf te gaan ervaren. Dit doen we op verschillende campings in de Dolomieten.
De daktent bestaat uit een stevige constructie inclusief een ladder. Eenmaal opgezet staat alles zeer stabiel en wiebelt niet. Het grote voordeel vinden wij de hoogte waarop we slapen. Bij het slapen in onze eigen tent ondervinden we dikwijls optrekkend vocht en vooral kou vanaf de grond. Het is begin juni als we in de Thule Approach overnachten en dit doen we op ca. 1400 meter hoogte in de Dolomieten. ’s Nachts koelt het flink af en de tent blijft droog en ook nog aardig op temperatuur. Vocht ben ik in de daktent niet tegen gekomen.
Het fijne aan deze daktent is dat alles snel open te ritsen is. Hierdoor pakken we vanuit de tent ’s ochtends het zonnetje mee om bij de volgende dreigende bui snel weer alles af te sluiten. Perfect dus. Klein kritisch puntje vind ik het matras. Misschien ben ik wat verwend, maar ik vond het matras wel wat hard. Onze dochter daarentegen heb ik niet gehoord en zij sliep als een roosje. Tot slot wordt het ’s ochtends licht in je tent gezien hij niet verduistert. Ik moest hier weer even aan wennen (en soms is het heerlijk om lekker op tijd wakker te zijn).
Uiteraard zoeken we plekken op waarin we ons in de natuur begeven. Maar het feit dat deze daktent én op het dak van de auto zit (en dus hoog) én nagenoeg helemaal open te ritsen is geeft wel een extra dimensie mee aan kamperen in de natuur. Zo vind ik het zelf heerlijk om van het uitzicht vanuit de tent te genieten, en onze dochter geniet mee.
Kortom, de beleving is meer dan aanwezig in de Thule Approach. En bovenal vindt onze dochter het helemaal fantastisch om hoog in de tent te slapen. Ze kon zelf prima het trappetje afkomen. Wel heb ik normaliter de openingen op de kopse zijde dichtgeritst omdat er geen valbeveiliging aanwezig is waardoor je er ook uit kan vallen. De luikjes zijn ook aan de buitenzijde dicht te maken (zie ook foto sluitsysteem) waardoor kids toch wat meer moeite moeten doen om de tent op deze plek open te maken.
Oké, ik had aan veel gedacht maar niet aan alles. Een schitterend plekje in de natuur, lekker light kamperen en dus gepland om even buiten de deur te gaan eten deze dagen. Op de camping realiseer ik me dat ik de auto even niet kan gebruiken, geen fiets mee heb of kan huren en het toch een paar kilometer klimmen was over de bergweggetjes naar de eerste de beste pizzeria. Goed om hier in de voorbereiding dus rekening mee te houden (of je gaat net als ik een flink stuk lopen).
Het weer afbreken en inklappen van de Thule Approach is eigenlijk vergelijkbaar met de opbouw en gaat net zo gemakkelijk. We ritsen de luifel eraf en vouwen deze op, klappen de luikjes van de regenhoes weer in en tillen de ladder op waarmee we de tent weer in één beweging inklappen. Even de hoes er omheen ritsen en we zijn klaar om te gaan.
Wat een fijne ervaring en wat een toptent! Dit is onze eerste ervaring met een daktent en we zijn door deze Thule Approach verkocht. Ik beschreef in het begin onze belemmeringen om te gaan kamperen, en deze daktent neemt voor ons veel drempels weg. Onder nog even de grootste pluspunten:
Daarnaast zijn er tal van Thule accessoires waarmee je je kampeergemak vergroot en lekker kan uitbreiden. Kortom, hier spreekt een tevreden kampeerder die wel een beetje fan is geworden van deze daktent. Zeker ook omdat de Thule Approach zeer geschikt is voor onze spontane kampeeruitjes zonder dat we heel veel hoeven te pakken. Het iets hardere matras en het feit dat het soms iets eerder licht is neem ik graag voor lief.
De Thule Approach M die wij meenamen (zonder boven genoemde accessoires) is beschikbaar voor EURO 2.749,95 (prijspeil 2024). De Thule Approach S is met EURO 2.349,95 iets goedkoper, de Thule Approach L met EURO 3.249,95 dan weer iets duurder.
Wil je na het lezen van bovenstaande nog even op je gemak kijken hoe je de Thule Approach na aanschaf in elkaar zet, op de auto monteert en natuurlijk ter plaatse open klapt? Kijk dan op de socials van Kidsindebergen en ook naar onderstaande video van Thule (4.59 min).
We hebben nog meer tips voor handige producten voor een vakantie naar de bergen met kids. Kijk hieronder voor meer inspiratie.
Hebben we jou kunnen inspireren? Dan maak je ons blij! En ons niet alleen, dit blog is namelijk tot stand gekomen door middel van een samenwerking. Natuurlijk zijn onze blogs altijd gebaseerd op onze eigen mening en (reis)ervaringen.