Göriacher Hüttendorf: een uniek berghuttendorp in Lungau in Oostenrijk
Na urenlang het internet afstruinen vinden we een unieke berghut in Oostenrijk.
Behoorlijk afgelegen maar prachtig in de natuur ligt daar Het Göriacher Hüttendorf in Lungau in Oostenrijk.

Göriacher Hüttendorf: een uniek berghuttendorp in Lungau in Oostenrijk

Göriacher Hüttendorf is typisch zo'n pareltje die je het liefst met niemand anders wil delen. Wat een mooi en bijzonder plekje is dit! In dit kleine huttendorp vind je 9 knusse hutten middenin het alpenlandschap van Oostenrijk. Verwacht niet teveel luxe, hoog gelegen in de bergen, zonder wifi en met een heuse plumpsklo als wc. Je wordt hier wakker met het geluid van de koeienbellen, de geur van de almweides en met prachtig uitzicht!
Meer informatie over de accommodatie
Waarom door Kids in de bergen geselecteerd
  • Uniek kleinschalig huttendorp
  • Prachtig gelegen middenin de natuur
  • Bereikbaar met de auto
  • Vanaf je chalet wandelen en fietsen
  • Een waar avontuur
Over deze accommodatie

Göriacher Hüttendorf is een klein huttendorp van 9 knusse hutten middenin het alpenlandschap van Oostenrijk. Hoog in de bergen, zonder wifi en met een heuse plumpsklo als wc. Een aanrader met kinderen of juist niet? Blogger Annemiek ging voor het eerst met haar gezin naar dit berghuttendorp en vertelt in dit blog er alles over.

Wat is een berghuttendorp?

Overnachten in een berghuttendorp met kinderen klinkt gaaf, maar wat is dat eigenlijk? Een berghuttendorp is – zoals de naam al doet vermoeden- een vaak hooggelegen ‘dorp’ in de bergen. Eigenlijk is het niet echt een dorp, maar zijn het vaak alleen een paar huisjes bij elkaar. Zo heb je meestal wel wat aanspraak van andere gasten. De huttendorpen zijn vaak prachtig gelegen, middenin de natuur.

Berghuttendorpen zijn er in alle soorten en maten. Sommige zijn super de luxe met eigen jacuzzi maar andere zijn juist heel primitief, waarbij je echt even ‘back to basic’ gaat. Blogger Annemiek koos voor dit laatste en ging met haar gezin naar het Göriacher Hüttendorf. Een prachtig, afgelegen berghuttendorp in Lungau in Oostenrijk.

Het Göriacher Hüttendorf in Lungau in Oostenrijk.

Op zoek naar een knusse Oostenrijkse houten berghut

Een aantal weken voordat we naar Oostenrijk gaan voor onze zomervakantie besluiten we om toch een paar dagen eerder van huis te vertrekken. We willen graag een keer overnachten in een knusse Oostenrijks houten berghut. Een overnachting in een berghut staat al heel lang op ons wensenlijstje. Het moet er nu dan maar eens van komen.

Uren struin ik het internet af, want eigenlijk valt een groot deel al af. De voorkeur is een hutje voor ons alleen, dus de grotere berghutten waarbij je deze deelt met meerdere mensen of groepen zijn geen optie. Ook willen we geen hut met sauna, hottub of andere luxe, maar echt fijn met ons vieren back to basic. Ik wil de zoektocht bijna opgeven, tot ik ergens wat lees over het Göriacher Hüttendorf.

Göriacher Hüttendorf: een huttendorp met 9 knusse hutten middenin de natuur

Het Göriacher Hüttendorf is een klein huttendorp van 9 knusse hutten midden in het alpenlandschap. Ik word meteen enthousiast. Mijn man Wouter gelukkig ook en dus boeken we, in overleg met de kinderen, 3 overnachtingen in de Moamooshütte, één van de hutten in dit huttendorp.

Ik vind het best spannend wat de kinderen er van gaan vinden: op 1420 meter hoogte leven met slecht telefonisch bereik en dus ook weinig tot geen internet. Maar gelukkig, ook zij reageren enthousiast. Maar wel op één voorwaarde, dat onze hond mee kan. Geen probleem, daar had ik uiteraard al op geselecteerd tijdens mijn zoektocht. Onze kleine Boomer moet zeker mee kunnen op vakantie.

Göriacher Hüttendorf, gelegen in Lungau in Oostenrijk

Het Göriacher Hüttendorf is gelegen in het Oostenrijkse Lungau. Lungau ligt in het zuidelijkste puntje van Salzburgerland. Vanaf Utrecht is het circa 1040 km. De Salzburger Lungau staat vooral bekend om de mooie en uitdagende mountainbike routes maar ook de vele kilometers aan wandelpaden.

De meeste zonuren van heel Oostenrijk

Wist je dat de regio Lungau de meeste zonuren van heel Oostenrijk heeft? Dit komt door de ideale ligging tussen de bergen de Niedere Tauern en de Nockbergen. De idyllische dorpjes van de Lungau liggen allemaal op zo’n 1000 meter boven de zeespiegel. Meer informatie over de regio Lungau in Oostenrijk vind je hier op de website van Lungau.

Alleen in de zomer toegankelijk

Het Göriacher Hüttendorf waar we naar toe gaan heeft 9 hutten. We weten inmiddels dat van de 9 hutten er maar 4 worden verhuurd. Ze zijn alleen te boeken in de periode mei tm oktober. In de winter kun je hier niet komen. Vroeger werden de hutten gebruikt door de boeren om te overnachten als zij op weg waren naar hun vee boven in de bergen. Naast een klein aantal foto’s op internet is er niet veel informatie te vinden over dit huttendorp. Dit maakt de voorpret alleen maar leuker. Wat hebben we er zin in!

Behoorlijk afgelegen maar prachtig in de natuur ligt het Göriacher Hüttendorf in Lungau in Oostenrijk.

Aankomst in het Göriacher Hüttendorf in Oostenrijk

We vertrekken met een bomvolle auto richting Lungau in Oostenrijk. Onze mountainbikes gaan mee, kleding voor ieder weertype, wandeluitrusting maar ook veel boodschappen. Geen idee wat we aantreffen in de hut maar inmiddels heb ik wel uitgevogeld dat er geen koelkast aanwezig is. Het eerstvolgende dorp met supermarkt of bakkerij is op circa 40 minuten rijden.

Nu hoor ik de woorden van mijn moeder; ‘een slimme meid is op alles voorbereid’ dus afbakbroodjes, chocopasta, hagelslag, drinken en blikjes soep gaan mee!

Via een smalle gravelweg naar het berghuttendorp

Einde van de middag komen we aan in Göriach im Lungau. Hier blijkt dat we nog een kleine 10 kilometer moeten rijden. Gek, we zijn nu toch in het dorp? Tot we zien welke weg we moeten volgen. Een smalle gravel weg, langs beekjes en grazende koeien, tussen de bomen door en langzaam omhoog.

Hopende op geen tegemoetkomend verkeer, zo smal is de weg. Na iedere bocht is de omgeving weer anders. Na ruim 20 minuten komen we aan het eind van deze weg aan op een parkeerplaats. Hier parkeren we eerst de auto en gaan we te voet verder. Al snel zien we het huttendorp en gaan we op zoek naar de Moamooshütte. Gevonden en wat gaaf! Snel de auto ophalen, deze mogen we gelukkig bij onze hut zetten.

We verblijven in de Moamooshütte, één van de 9 hutten van het huttendorp.

Een typische Oostenrijkse berghut met plumpsklo

De Moamooshütte is een knusse, typisch Oostenrijkse hut. Alles is van hout en met rood-wit geblokte gordijntjes en kussentjes aangekleed. Er is een mooie ruime zit- eethoek en een slaapkamer beneden. Boven bevindt zich via een vlizotrap een kleine verdieping met twee keer een tweepersoons bed.

De toilet is wel even een dingetje… een plumsklo. Buiten, in een houten hokje met uitgezaagd hartje bevindt zich de toilet. Op het eerste gezicht lijkt het net een normale toilet met een wc bril. Dichterbij zien we dat het plassen is in een gat zonder door te spoelen met water. Er zit kalk in en daar blijft je kleine of grote boodschap in liggen.

Heel basic dus, maar wel super schoon en alleen door ons te gebruiken. We vinden het eerst een beetje gek, maar eigenlijk went dit best snel en heeft het ook wel iets. Of het stinkt? Nee helemaal niet misschien mede door de vele tochtgaten ;-).

Koken op een houtfornuis en een waterbak als koelkast

De kinderen installeren zich boven en wij zoeken een plek voor onze spullen. In de vloer zit een luik waar net de inhoud van een klein boodschappen krat in past. Dit is onze voorraadkast. We koken op een hout gestookt fornuis. Hierin zit een kleine oven en is tevens ook onze verwarming. Wel hebben wij stromend (koud) water.

Dit heeft niet iedere hut hier in het dorpje. Voor ons hutje staat een traditionele houten waterbak met steenkoud stromend water uit de bergen. Hier leggen wij flessen water in en doet dus dienst als onze koelkast. Onze fietsen kunnen we in het naastgelegen schuurtje kwijt. Hierin staan onder andere ook twee ligbedden en een barbecue waar we gebruik van mogen maken.

Eten bij het Jausenstation en zuinig aan met stroom

Nadat we zijn gesetteld lopen we een rondje door en om het huttendorp en zien we dat de grootste hut, de Hansalhütte, een zogeheten Jausenstation is. Dit is een klein restaurant waar je simpele lokale gerechten kan eten. We eten hier een goulash soep en kaiserschmarren en gaan weer terug naar ons knusse hutje.

Hier worden we begroet door de eigenaresse van de Moamooshütte met een heerlijke zelfgemaakte pruimen taart. Ze legt uit dat we stroom via de 4 kleine zonnepanelen hebben en hier zuinig mee om moeten gaan. De meter aan de muur geeft aan hoeveel spanning er nog op de accu zit. Als het donker wordt en de lampen aan gaan zien we al snel de meter richting het rode vlak gaan. Oeps, dan maar één lamp boven de tafel aan en de kaarsen erbij aansteken. Hoe gezellig, zo’n spelletjesavond bij kaarslicht.

De Moamooshütte is best primitief en heeft geen wifi.
De Moamooshütte is best primitief en heeft geen wifi en alleen koud stromend water.

Voor het eerst overnachten in het Göriacher Hüttendorf

Na deze gezellige avond zijn we klaar voor onze eerste nacht in het Göriacher Hüttendorf. We slapen prima en als we de volgende ochtend wakker worden blijkt het een bewolkte dag te zijn. Eerst maar eens een paar blokken hout in het fornuis doen om de oven op te warmen en de broodjes af te bakken. We zetten koffie met een percolator, koken water in een pan en een fles water halen we uit de waterbak buiten. Wat heerlijk primitief!

Van alles te doen in de omgeving: op zoek met kaarten i.p.v. wifi

In de hut liggen verschillende mappen met onder andere informatie over de omgeving, wandel- en fietsroutes en landkaarten. Het is echt weer even terug in de tijd, want hoe makkelijk is het tegenwoordig om je telefoon er bij te pakken en alles op te zoeken? Helaas, of misschien heerlijk; in onze hut is geen wifi dus we maken dankbaar gebruik van de informatiemappen die er zijn.

Nadat we deze mappen hebben doorgespit, gaan we de omgeving van het huttendorp eens verkennen. Het is een beetje miezerig weer en bewolkt dus we hebben niet een heel ver uitzicht. Maar wat is het hier stil… zo fijn! We lopen het bos een stukje in en klimmen een eind naar boven op een soort lawine van stenen. Hier maken we dammetjes in het water. De kids zijn helemaal in hun sas. En wat vermaken zij zich goed met maar zo weinig.

Vanuit het Göriacher Hüttendorf wandelen we omhoog naar een soort lawine van stenen.
Daar aangekomen maken we dammetjes van stenen, de kids vermaken zich prima.

Met de auto naar het dichtbijzijnde dorpje voor een olielamp

Later op de middag rijden we met de auto naar het eerst volgende stadje, Mariapfarr, zo’n 30 minuten verderop. Niet alleen om de omgeving te verkennen maar ook om een olielamp te kopen. Daarmee hebben we net wat meer licht dan van alleen een kaars als we s’ avonds nog een spelletje willen spelen of een boek willen lezen.

Sterren bewonderen en wakker worden met fantastisch uitzicht

De tweede nacht worden we wakker gemaakt door onze zoon T. Hij moet plassen en gaat samen met Wouter naar buiten. Net op het moment dat ik toch wel wat ongerust begin te worden doordat ze zo lang weg blijven, komen beide mannen met een brede glimlach weer binnen lopen. ‘Mam, wat is het mooi buiten! Ik zag heeeel veel sterren en de melkweg kun je ook heel goed zien’. Niets meer aan toe te voegen toch?

Genieten van de zonsopkomst

Wat is dit fijn wakker worden! We zien de wolken optrekken en de zon komt langzaam op. Wat een fantastisch uitzicht. En wat is het al lekker warm. Zo’n verschil met gister. Wees hier wel op voorbereid, het weer in de bergen kan nogal wisselvallig zijn.

Na het ontbijt zitten wij met een kop koffie op het bankje voor de hut in de ochtendzon en de kinderen spelen met de hond en een bal. Om ons heen alleen de hoge bergen, ik word hier zo gelukkig van, ik kan zo wel uren blijven zitten.

Het blijkt dat in de dagen dat wij hier verblijven maar één ander huisje is verhuurd in het huttendorp. Het is hier dus echt heel erg stil, op af en toe een wandelaar na. De hekken rondom de hutten staan er voor de koeien die hier ook regelmatig rond lopen. Zo kunnen zij niet bij de hut of je auto komen om hier eventuele schade aan toe te brengen. In de dagen dat wij er zijn, lopen ze helaas niet rond het huttendorp.

Met de mountainbike naar Göriach

Vanaf het huttendorp is van alles te doen. Op deze tweede dag pakken we al snel onze mountainbike’s en fietsen via de gravel weg naar beneden naar het eerstvolgende dorpje. Wetende dat we deze weg ook weer terug moeten fietsen… maar dat is van latere zorg. Eerst naar Göriach zelf. Een rustig en stil klein boeren dorpje.

Af en toe rijdt er een trekker op het land of speelt een kind buiten maar veel is er niet te beleven. Uiteindelijk vinden we een klein hotel met restaurant waar we lunchen en fietsen we na de lunch de weg weer terug omhoog. In deze hitte best pittig maar de kids fietsen dapper door. Met af en toe een stop bij de beek om af te koelen bereiken we einde van de middag weer het huttendorp.

Aangezien we geen douche hebben gaan we in onze zwemkleding naar de naastgelegen beek om ons op te frissen. Daarna steken we de barbecue aan en zien we de zon achter de bergen zakken. Het is hier ‘s avonds snel donker. Ook koelt het er behoorlijk af. Fijn zo’n hout gestookt fornuis, daardoor is het binnen in no-time lekker warm.

Vanuit onze hut in het Göriacher Hüttendorf kan je prachtig wandelen en mountainbiken.

Vanaf het Göriacher Hüttendorf naar de Landawirseehütte

Onze laatste dag hier. We wandelen vandaag naar de Landawirseehütte. Een fantastische wandeling langs watervalletjes, de mooie alpenweides waar schapen en koeien lopen en door beekjes. Dit laatste is erg fijn want wat is het warm vandaag. Hier waren we al op voorbereid. Zonnebrand, eten en voldoende drinken mee. Gelukkig maar want de wandeling blijkt iets langer dan dat we hebben ingeschat.

Een pittige, maar prachtige wandeling met fantastisch uitzicht

Ruim 2,5 uur lopen we, behoorlijk steil, bergopwaarts in de brandende zon en komen af en toe een wandelaar tegen. Zo stil is het ook hier, soms hoor je het gerinkel van een koeienbel. Voor mij het mooiste geluid in de bergen. Aangekomen bij de Landawirseehütte op 1985 meter hoogte hebben we onze truien nodig en leggen een sneldroog handdoek over onze blote benen. Het is op deze hoogte een stuk frisser dan aan de start van onze wandeling. Maar wát een uitzicht hier!

Landawirseehütte is ook een hut waar je erg goed kunt overnachten voor een huttentocht. Na een klein uurtje lopen we weer bergafwaarts dezelfde weg terug. De kinderen lopen enthousiast voor ons uit. Door de losse stenen glijden we af en toe uit en maakt dit de afdaling op sommige plekken best spannend. Of nou ja, dit vind ik. Dan komt toch dat bezorgde moeder gevoel in mij naar boven. Maar juist dit motiveert de kinderen om zonder te vallen de berg af te dalen. Wat een toppertjes. Gelukkig is dit alleen het eerste gedeelte van de afdaling. Wat een geweldig mooie wandeling was dit, ondanks de hitte.

Meer informatie over deze hut lees je hier op de website van de Landawirseehütte.

Een prachtige wandeling is naar de Landawirseehütte.
We genieten van prachtige natuur en zien onderweg nog koeien.
De Landawirseehütte is echt prachtig gelegen! Copyright foto: Landawirseehütte

Conclusie; een verblijf in het Göriacher Hüttendorf is voor ons zeker een aanrader!

Na 3 nachten zit voor ons het verblijf in Göriach er op en reizen we door. Eigenlijk vinden we dit allemaal jammer. We hadden het hier nog wel een aantal dagen vol kunnen houden. Wat een ervaring en wat vinden we dit mooi. Wij zijn om, ook de kinderen! We gaan zeker vaker een berghut of misschien wel een huttentocht boeken. De rust, de prachtige omgeving, het primitieve en daarmee het avontuur smaakt voor ons zeker naar meer!

Natuurlijk is dit wel persoonlijk, je moet rekening houden dat het dus best afgelegen is en je geen dorpje met terrasjes of winkels in de buurt hebt. Ook is er dus ook geen wifi. Wij vonden dat eigenlijk heerlijk, voor zowel onszelf als voor de kinderen. We speelden spelletjes bij kaarslicht en genoten volop. Ook is het echt back to basic, er is geen badkamer en voor de wc moet je naar buiten. Wij vonden dat geen probleem, maar ook dat zal per persoon of gezin weer anders zijn.

Göriacher Hüttendorf: handig om te weten

Enthousiast geworden en overweeg je ook een verblijf in het Göriacher Hüttendorf met kinderen? Dan is de onderstaande informatie handig om te weten:

Algemene informatie over het Göriacher Hüttendorf

Het Göriacher Hüttendorf heeft 9 hutten, daarvan worden er maar 4 verhuurd. De hutten zijn alleen te boeken in de periode mei tm oktober. In de winter kun je hier niet komen. De hutten zijn behoorlijk primitief, onze hut had alleen koud stromend water. Er zijn ook hutten die helemaal geen stromend water hebben.

Wij verbleven in de Moamooshütte, deze hut was typisch Oostenrijks ingericht met rood-wit geblokte gordijntjes en kussens. Beneden is een mooie ruime zit- eethoek en een slaapkamer. Boven bevindt zich via een vlizotrap een kleine verdieping met twee keer een tweepersoons bed. In totaal kunnen er 6 personen slapen in de hut. Er is een ’tuin’ en in het schuurtje staan twee ligstoelen, een barbecue die we mochten gebruiken en voldoende hout voor het houtfornuis.

De hut is te bereiken met de auto, de weg er naar toe is wel vrij smal en niet geasfalteerd. Parkeren kon meteen naast de hut. Het huttendorp is behoorlijk afgelegen, het dichtstbijzijnde dorp is ongeveer een half uurtje rijden. Vanaf het Göriacher Hüttendorf kan je prachtig mountainbiken of wandelen, de natuur is heel mooi. In het huttendorp is één hut die dienst doet als klein restaurantje, hier kan je terecht voor een eenvoudige maaltijd.

Faciliteiten van de berghut

De Moamooshütte had alleen een houtfornuis die ook dienst deed als kachel. Op het houtformuis kon je prima koken (en kon je ook als oven gebruiken) en de hut goed verwarmen. De hut had verder geen koelkast, wij gebruikten de traditionele houten waterbak als ‘koelkast’. Ook is er geen elektriciteit in de hut, je hebt alleen een paar uurtjes licht door zonnepanelen. Dit is beperkt, daarom kochten wij een extra olielamp voor in de avond voor wat meer licht.

Ook heeft de hut geen badkamer en geen ‘normaal’ toilet in de hut. Moet je naar de wc, dan is er buiten een ‘plumpsklo’. Het ziet eruit als normale wc met wc-bril maar het is eigenlijk een soort van gat in de grond. Doortrekken met water kan niet. Best primitief, maar wel super super schoon en het wende eigenlijk heel snel. Een douche is er niet, maar voor verfrissing gingen we naar de nabij gelegen beek. Eigenlijk nog veel leuker dan een ‘standaard’ douche, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van het weer.

Verder is er dus geen wifi in de hut en ook heb je beperkt bereik met een telefoon. Het is allemaal back to basic, maar wij genoten volop doordat er juist geen wifi was. In de avond deden we spelletjes met kaarslicht en keken we buiten naar de sterren. Voor ons en onze kinderen van 9 en 11 jaar was dat prima, maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

In de Moamooshütte is verder het volgende aanwezig:

• Hout voor de houtkachel om te verwarmen en te koken
  • Beddengoed en handdoeken en keukendoeken

De hut waar wij in verbleven was ook toegankelijk voor een hond, dit moet je vooraf wel aangeven.

De hut heeft geen douche, voor verfrissing gaan we naar een beekje of waterval.

Wat meenemen?

Naast ‘normale’ vakantiespullen zijn de volgende items ook handig als je naar het Göriacher Hüttendorf gaat:

• Kaarsen / olielamp
  • Zaklamp
  • Voldoende boodschappen
  • Spelletjes / boeken (geen wifi)
  • Hoofdlamp
  • Warme kleding, want in de avond koelt het snel af (hoewel de hut goed te verwarmen is door het houtfornuis)

Daarnaast ook uitrusting voor bergwandelingen met kinderen, daarvoor kan je even kijken op het aparte blog over een paklijst voor een huttentocht. Veel items zijn ook handig voor dagtochten.

Prijzen en beschikbaarheid Göriacher Hüttendorf

Het huttendorp heeft 4 hutten die je kunt huren. Wij verbleven in de Moamooshütte, wij betaalden circa 55 euro per nacht. Voor beschikbaarheid, prijzen en het maken van een boeking kan je het beste kijken op de website van Lungau, deze vind je hier.

Mogelijk krijg je nog geen zoekresultaten of prijzen voor de zomer. Deze prijzen zijn op dit moment waarschijnlijk nog niet beschikbaar. Je kunt wel alvast een verzoek sturen om de beschikbaarheid te checken en exacte prijzen op te vragen.

Ligging

Het Göriacher Hüttendorf is vanaf Utrecht circa 1020 kilometer.

Meer lezen?

We hebben veel meer blog over een gave vakantie in de bergen. Kijk hier onder voor meer inspiratie:

Over blogger Annemiek

Ik ben Annemiek en blogger bij Kidsindebergen. Van kinds af aan kom ik zowel zomers als in de winter in de bergen. Deze passie deel ik samen met mijn man Wouter en hebben wij gelukkig ook doorgegeven aan onze kinderen. Met onze zoon T. (11) en dochter L. (9) wij gaan dan ook graag naar Oostenrijk en Duitsland op vakantie. Vooral met de mountainbike de mooiste plekjes in de bergen ontdekken, wandelen, een huttendorp en back to basic maar ook skiën vinden wij fantastisch.

Niet gevonden wat je zocht of geen beschikbaarheid?

Kijk dan vooral ook bij de andere accommodaties op onze websites of wellicht bieden onderstaande partners een uitkomst.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze accommodatie met je vrienden: